Mine forældre hader mig?

Hej.

Jeg skriver, fordi jeg (igen igen) har været oppe at skændes med mine forældre, og det er ved at blive for meget. Der kan ikke gå 1 uge, uden at vi bliver totalt uvenner, og det er virkelig ubehageligt.

Vi har aldrig haft et super godt forhold, for jeg er både stædig og har temperament, og det har de også. Derfor ville vi fra da jeg var omkring 8-9 allerede blive uvenner rigtig tit.

Jeg begyndte som kun 11-12-årig at føle, at de ikke brød sig om mig, og at de aldrig ville blive tilfredse med mig.

Al den negativitet resulterede så i, at jeg fik en depression, begyndte at skade mig selv, og endda havde selvmordstanker. Det var rigtig slemt, og hver eneste gang jeg kom op at skændes med dem, ville jeg selvskade og få rigtig slemme selvmordstanker. Jeg følte bare, at de overhovedet ikke gad mig, og jeg havde lyst til bare at forsvinde fra det hele.

Det var ikke kun deres skyld, for jeg stressede også mig selv meget med fx skolen (Jeg følte, at jeg skulle have perfekte karakterer, for ellers ville jeg ikke være god nok osv. osv.). Jeg kunne godt se, at jeg var ret langt ude, så jeg besluttede mig for, at jeg ville have hjælp.

Derfor skrev jeg et brev til mine forældre, hvor jeg beskrev, hvordan jeg havde det. De besvarede brevet med, at de ville være der, og at “alle har det hårdt som teenager” og sådan noget. Depressionen gjorde også, at jeg havde problemer med at finde motivation til at stå op, og derfor gik glip af skole okay tit. Det nævnte jeg også i brevet, og mine forældre svarede, at “skolen kan glemmes lige nu, det er vigtigere du har det godt”.

Jeg havde det virkelig godt med at komme ud med det, og de var der da også lidt. Men efter kun 1-2 dage tvang de mig i skole, og begyndte at skændes med mig igen.

Derfor fik jeg det værre, men senere besluttede jeg mig for, at jeg ville være glad, og ja. Så jeg gik rundt og kæmpede alene, indtil jeg fik det bedre.

Vores skænderier var der stadig, men de var ikke så slemme længere. Men trods alt blev de stadig sure på mig rigtig tit, og hvis det nu skete, at vi kom i et rigtig slemt skænderi, ville jeg straks få trangen til at selvskade igen. Det skete også et par gange, men gad ikke have, at de skulle kontrollere om jeg var glad eller ej, så stoppede totalt med det.

Nu er problemet bare, at vi bliver uvenner så tit, og jeg kan overhovedet ikke tage det. Er så bange for at blive deprimeret igen, og jeg får virkelig lyst til at selvskade, når vi kommer op at skændes.

Jeg har endda op til flere gange skrevet, og forklaret dem hvordan jeg har det, når vi bliver uvenner, men de kalder mig bare selvisk, og siger noget i stil med: “Hvordan tror du ikke lige vi har det, når du skriver sådan noget?”, og det forstår jeg ikke.. De får det straks til at virke, som om jeg er den slemme her.

Sådan er det egentlig altid, for herhjemme er jeg altid (ifølge dem) “pissesur hele tiden”, og jeg “kræver for meget”, og ” jeg “vil bare have have have”.

Det er forfærdeligt, og jeg kan ikke klare at høre på det længere.

Jeg ved godt, at jeg er en fucking lortedatter, og at det ville være lettere, hvis de bare ikke havde fået mig.

Og jeg klager for meget, jeg er altid sur, jeg er aldrig tilfreds osv osv.

Men sådan er det jo ikke, for ja, selvfølgelig klager jeg engang imellem, men utilfreds er jeg slet ikke. Når jeg endelig får noget, viser jeg da altid, at jeg er glad for det. Men det glemmer de hurtigt.

De behandler også mine søskende totalt anderledes. De har aldrig gjort noget galt, og de får stort set aldrig skæld ud.

Så ja, jeg tror, at mine forældre hader mig, og jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre ved det.

Undskyld for et totalt langt brev. Anede bare ikke, hvem jeg ellers skulle snakke med.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev omkring dit forhold til dine forældre. Det er så flot og modigt, du har skrevet herind og jeg vil rigtig gerne forsøge at komme med nogle forslag, så du kan få det bedre dels med dig selv samt med dine forældre.

Vi indeholder alle en masse styrker, men hvis ikke vi føler vi får omsorg, kærlighed og anerkendelse, kan det nogle gange være svært at tro på man indeholder de styrker og kvaliteter. Det handler om selvværd, den måde vi opfatter os selv på, ikke så meget hvad vi kan, men mere om den person vi er. Hvis ikke vores selvværd er så godt, kan man let ligesom komme til at slå sig selv i hovedet med en hammer. Pludselig vil hele ens fokus være på fejl og mangler og man kan blive helt blind i forhold til styrkerne.

Jeg tænker, nogle af de styrker der lyser igennem når jeg læser dit brev, er at du er modig, god til at mærke efter hvordan du har det og så din jernvilje til at ville forandre tilværelsen, som den ser ud nu. Det er styrker, som du skal være stolt af og som kan hjælpe dig til at komme videre.

Dine forældre kan jo have ret i, at det at være teenager ofte kan være hårdt og en udfordring, humøret svinger, den ene dag føler man sig voksen og den næste dag som et barn. Kroppen udvikles, hormonerne raser i kroppen og det er helt naturligt, at man langsomt bliver mere selvstændig og ikke altid føler sig enig med hvad ens forældre tænker og synes, mon du kan nikke genkendende til dette?

Men følelsen af ikke at være elsket er pinefuld og jeg vil gerne rose de metoder du har prøvet for at få ændret på dette. Det med at skrive et brev, er en super god ide, det lader også til, at det virkede i første omgang, dine forældre så tingene fra din side og støttede op og du skriver det var virkelig godt at komme ud med dine tanker.

Jeg har på fornemmelsen at skænderierne igen er taget til og tænker om det måske er en ide at vise dem dit brevkassebrev og måske også vores svar? Jeg tænker, at udover at skrive sammen, kunne det måske også være en ide at få snakket lidt sammen?

Måske I kan aftale at I skiftes til at fortælle om noget der fylder, og så love hinanden at lytte imens den anden taler. Det kan også være hjælpsomt at huske kun at fortælle hvordan man selv føler og har det og så man ikke kommer til at angribe med den andens fejl. Måske du også kan fortælle om de gode sider du synes dine forældre har? Fx, at de faktisk læste og forstod dit første brev!
Men i sidste ende er det dem, der er de voksne og jeg tænker, at I måske kan indgå en aftale om, at når situationen spidser til og et skænderi er under opsejling, I lige går hvert til sit, trækker vejret, måske skriver ned, hvad det gør ved jer hver især og så mødes igen og forsøger stille og roligt at lytte til hinanden. I vil nok ikke blive enige om alt, men respekt for hinanden og hinandens følelser kan føles rigtig rart og det kan gøre det lettere at lytte.

Du fortæller, du har søskende, mon de er yngre eller ældre end dig? Hvordan mon dit forhold til dem er? Måske du også kunne snakke med dem om nogle af dine tanker og følelser? Ofte kan søskende bedre sætte sig ind i, hvordan det er at være ung, med alle ungdommens muligheder og udfordringer.
Jeg tænker også på, om du mon har nogen udenfor din nære familie, som du er glad og tryg ved? Det kunne måske være en mormor, en moster eller en lærer, som du er særlig glad for? Måske du vil kunne fortælle eller skrive til en af dem om, hvordan det er at være dig lige nu? Dels får du forhåbentlig fornemmelsen af at blive lyttet til og forstået og så kunne den/de du taler med, måske være bindeled til dine forældre og hjælpe dig med at få fortalt dem mere udførligt om, at du har behov for deres omsorg og støtte?

En anden ting jeg tænkte på, da jeg læste du er 15 år, har tanken om efterskole strejfet dig? Det kunne måske give muligheden for at komme lidt væk fra hverdagen hjemme, både du og dine forældre vil forhåbentlig så, når I er sammen bruge energien mere positivt. Måske kunne det også være med til at tanker om selvskade og selvmord kan mindskes og du kan fokusere på venner og skolegang?

Du skal vide du er god nok, lige præcis som du er. Vi er alle forskellige og du behøver ikke at være perfekt for at være god nok. Vi gør alle fejl og er uperfekte, men det er helt ok, så længe vi gør vores bedste. Og ikke mindst, er det vigtigt at huske at tænke pænt om os selv og hver dag huske at rose os selv for alle de værdier og styrker vi har.

Det lader til, at du tænker meget over, hvordan du gerne vil have, at I skal have det sammen i jeres familie, som for eksempel, at du ønsker der var en bedre stemning, at I kan tale sammen og hygge jer godt sammen. Det er sejt af dig, at du tænker sådan over det, og du viser også ved at skrive herind, at du har modet til, at det skal blive anderledes.

Jeg kunne tænke mig, hvis du har lyst, at sætte dig på en opgave? Prøv hver dag at skrive mindst 3 ting ned, som har gjort din dag god, eller ting som du er stolt over ved dig selv, selv små ting tæller. Det kan for eksempel være at fortælle dine forældre at maden til aften er super god, gøre noget godt for dig selv, måske et langt bad, pakke dig ind i et tæppe, en kop te og se en god film med en veninde, nyde foråret eller måske smile til en sød fyr i skolen. Så notér det, hjælp dig selv til et lysere fokus og se om det gør en forskel i din hverdag? Hvis du synes det virker, kan du jo spørge dine forældre og søskende om de vil være med på det, det kan føles rigtig rart at man for eksempel rundt om middagsbordet fortæller hinanden om noget godt fra dagen eller om en kvalitet man ser hos de andre.

Jeg tænker, at en mulighed måske også kan være for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale videre med en rådgiver, det kan nogle gange være rart at tale direkte sammen, så man har mulighed for at stille spørgsmål begge veje.
Jeg synes, at kunne læse at du er stoppet med selvskade, er det mon korrekt? Men at tanker om selvskade melder sig, når skænderierne er værst hjemme. Det vil måske hjælpe dig at vide, at der er en rådgivning LMS, som er landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, de giver rådgivning og støtte, og de ved, at der ofte er mange ting, som gør, at man kommer til at skære, blandt andet følelsen af "ked-af-det-hed" og ensomhed. De har en hjemmeside, den hedder

www.selvskade.dk

, hvor du kan læse meget mere om, hvad de kan hjælpe dig med.

Du har været så modig ved at skrive herind. Jeg kan godt forstå det er noget der går dig på. Jeg håber, at du har fået nogle ideer til at komme videre. Husk du er altid velkommen til at skrive igen, vi vil rigtig gerne hjælpe dig mest muligt.

De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen.

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.