Brev
min veninde vil begå selvmord
Min veninde på 14 er begyndt at skrive meget om at hun vil hænge sig selv hun har fem diagnoser og hun har fået. Alt den hjælp hun kunne få.
Men nu vil hun ikke have hjælp men bare væk herfra hendes far er bare ligeglad med hende. Hun har taget over dosis af piller mange gange hun er cutter og hun bliver pint af hendes far hun har kæmpet med Alt det her i 2 år og jeg vil ikke miste hende
Please hjælp!!!!! Hvad skal jeg gøre???? :'(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Mange tak for dit brev. Hvor er det bare en svær situation, du står i med din veninde. Det er godt, at du har skrevet til BørneBrevkassen, så du ikke går rundt med alt det alene.
Jeg tænker, at selv om din veninde ikke ønsker hjælp, så har hun brug for det, og du har brug for, at der er nogen, der hjælper dig med at få denne hjælp til hende. Har du mon delt din bekymring med andre voksne? Eller kunne du finde en voksen, du har tillid til, som du kan dele dette med?
Det lyder ikke, som om din veninde kan få hjælp af sin far, men jeg tænker på, om hun mon har en anden voksen i livet, som kender til hendes problemer og måske kan hjælpe hende? Her tænker jeg, at det kan være et familiemedlem, en skolelærer, måske din egen mor eller du kunne måske tale med hende om, at hun kan gå til sundhedsplejersken eller skolepsykologen og fortælle dem, hvor svært hun har det. Ville du kunne foreslå hende det?
Jeg synes, det er meget flot af dig at søge hjælp til din veninde, det skal du have stor ros for. Men det er også et stort ansvar, du tager, som jeg tænker, at du skal snakke med nogen om. Kender du mon en, som du kan betro dig til, så du ikke længere går alene med det?
Jeg håber, du kan bruge disse råd. Ellers er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til BørneChatten, hvor der sidder nogle dygtige rådgivere, som meget gerne vil tale med dig. Måske kunne det også være en god mulighed for din veninde?
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.