Min veninde har selvmordstanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære J…….

Mange tak for dit brev, jeg kan godt forstå at du er bekymret for pigen fra din klasse. Jeg er glad for at du skriver hertil og gerne vil hjælpe hende, selvom du skriver at du faktisk ikke bryder dig om hende. Det viser for mig, at du er en omsorgsfuld person, og det er en meget vigtig egenskab.

Jeg kan godt forstå, at du står lidt i et dilemma. Du har lovet pigen fra din klasse ikke at fortælle nogen, hvad hun har fortalt til dig, men samtidig har du fået noget af vide der gør dig meget bekymret, og som du har brug for at dele med andre. Det lyder til, hun har det ret svært hende pigen fra klassen, det må ikke være nemt, når der ikke er nogen der kan lide hende.

Jeg kan forstå på dit brev, at pigen er meget ked af det, og selvmordstankerne er alvorlige. Pigen fra din klasse har brug for hjælp af nogle voksne. Så jeg vil faktisk opfordre dig til at søge hjælp til hende, også selvom hun fik dig til at love at lade være.. Det er dels, af hensyn til hende, men også af hensyn til dig, som også må være påvirket af at gå rundt og skulle holde sådan nogle alvorlige ting hemmelige...

Måske du kunne tage pigen i klassen til siden en dag, og fortælle hende det, du har fortalt mig? - At du er meget bekymret for hende og vil virkeligt gerne hjælpe hende, men så sige noget i retning af: ”for at kunne hjælpe dig, bliver jeg nødt til at fortælle det til en voksen.

Når man er så ked af det og går rundt med selvmordstanker, er det ikke noget børn og unge selv kan klare. Hvis du fortæller hende det, så kommer du ikke til at gå bag hendes ryg, for du forklarer hende jo hvorfor du bliver nødt til at sige det til en voksen. Det kan godt være, at hun vil blive vred eller ked af det, hvis du siger det til hende, men måske det er bedre end kun at fortælle det til en voksen?    Jeg tror, pigen fra din klasse har brug for professionel hjælp, så måske du kunne snakke med din lærer om at pigen fra din klasse har det så dårligt? Det kunne også være, du kunne tale med din sundhedsplejerske..? Jeg håber, du kan bruge svaret, og at du får mulighed for at hjælpe pigen fra din klasse. Du kan evt. vise hende det her brev som du har skrevet og mit svar? Hvis du eller pigen fra din klasse har brug for mere råd og vejledning er du altid velkommen til, at skrive igen til BørneBrevkassen, skrive med en voksen på BørneChatten eller ringe på BørneTelefonen på 116 111   Mange venlige hilsner BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.