Brev
Min veninde har forsøgt selvmord!
Min veninde skærer i sig selv. Hun skærer i håndledene og i nakken. Hun har også prøvet at få sig selv til at tage en overdosis, jeg er så bange for at miste hende! Hun fortæller mig alt, også det med selvskaden og selvmordsforsøget, jeg har prøvet at tale hende fra det men det er svært.
hvordan skal jeg hjælpe hende? Please svar, det er seriøst! Alle i min klasse ved det. Hun går sin vej hver gang hun bliver sur, og når hun kommer i skole næste dag, er hendes håndled, fyldt med snit-sår. Hjælp!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år, tak for dit brev, som du har kaldt "Min veninde har forsøgt selvmord".
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for din veninde og gerne vil hjælpe hende. Det lader jo til, at hun har det svært med sig selv!
Du skriver, at du har prøvet at tale hende fra det, men også at det er svært.
Uden at vide det helt præcis, tror jeg, at hun har brug for voksenhjælp. Kunne du f.eks. snakke med hende om, om der er nogle voksne, der er klar over, hvordan hun har det? Jeg tænker, det er vigtigt for hende at få hjælp til at få snakket om alle de følelser, der ligger bagved hendes selvskaden, og som også gør, at hun går sin vej, når hun bliver sur.
Det kan være, hun har svært ved at snakke med sine forældre om det, så hvis det er sådan, kunne du måske foreslå hende at snakke med en lærer eller skolesundhedsplejersken om, hvordan hun har det..? Jeg tænker, det vil være en god hjælp for hende. Du kunne også foreslå hende at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver. Her kan hun være helt anonym.
Jeg synes det er dejligt at se, at du gør - og har gjort - meget for at hjælpe hende, det viser også, at det er en veninde, der betyder meget for dig.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.