Brev
Min veninde er selvmordstruet
Hej jeg er en pige på 13 der her fornylig har fundet ud af at min veninde har cuttet og er selvmordstruet.
Jeg har prøvet og tale med hende og snakke med hende om at hun har brug for at få hjælp.
Hun R enig i at hun har brug for hjælp, men jeg ved jo ikke om hun rent faktisk har tænkt sig at fortælle nogen om det.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg vil gerne være der for hende og hjælpe hende, men jeg ved ik hvad jeg kan gøre andet end at snakke med hende. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende?
Hilsen den bekymrede
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit brev. Jeg kan fornemme, at du er meget bekymret for din veninde, og det kan jeg godt forstå. Du er en omsorgsfuld veninde, som din veninde er heldig at have.
Hvor er det et flot mod, du har haft til at snakke med din veninde. Du har ret i, at din veninde har brug for hjælp, og det skal være voksenhjælp.
Jeg tænker, at det bedste, du kan gøre for din veninde, er at sikre dig, at hun har fået fortalt til en voksen, hvor svært hun har det. Fortæl hende, at du ville støtte hende og være der for hende som veninde. Men at det er de voksne, der skal hjælpe hende.
Du kan også foreslå din veninde, at I sammen får fortalt det til fx hendes forældre. Eller en anden voksen.
Du kan prøve sammen din veninde at ringe til BørneTeleonen 116 111, der sidder voksne klar til at hjælpe, og det kunne måske også være en start for din veninde.
Det er også vigtigt, at du ikke selv går og bærer på  hemmeligheden. For du kan sikkert mærke, at det gør dig ked af at tænke på, at din veninde har det skidt.
Måske har du derfor mere lyst til at snakke med dine forældre og bede dem om hjælp til at sikre, at din veninde får fortalt de voksne. Dine forældre kan også tale med skolen skolen. Når skolen ved besked om, at en elev ikke har det godt, har de pligt til at hjælpe.
Jeg håber, du får talt med de voksne og din veninde. Det kræver mod – men det har du jo allerede vist, ved at tale med din veninde. Det er godt gået.
Kærlig hilsen og tak fordi du hjælper din veninde
BørneTelefonen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.