Min mor mobber mig

Hej børne telefonen

Jeg er 13 år med en mor, som kalder mig grimme ting, som fx dum og træls.

Hver gang hun har kaldt mig noget som det plejer jeg bare at gå ind på mit værelses og græde. Men når jeg ikke gør bliver jeg bare der inde og lader som om jeg er okay. Har aldrig sagt noget om hvordan jeg har det.

Det typisk når vi alene hun kommer med en kommentar og når vi står ude i køkkenet. Jeg har også en far han drikker meget men han er stadig meget bedere end min mor. Har selvmords tanker og cutter.

13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 13 årig

Selvfølgelig bliver du ked det og har svære tanker – det er helt forståeligt, når man bliver drillet, og så af din mor. Det er da heller ikke særlig sødt.

Det lyder heller ikke som om, du har det nemt derhjemme. Både med din mor og med din far som drikker. Du må have mange ting at tænke på, og det lyder som om, du er helt alene med dine tanker og følelser. Måske du har en veninde som du kan dele dine tanker med?

Du skulle gerne kunne føle dig tryg derhjemme, og ikke være nervøs for at blive kaldt grimme ord. Nogen gange er voksne tænker ikke over, hvad det gør ved børn, og har brug for hjælp til at forstå det. Det kam fx være en familierådgiver fra kommune, der kan hjælpe med det.

Jeg tænker, at det er vigtigt at du også taler med en god voksen i skolen. Det kan være en lærer, pædagog eller en sundhedsplejerske. Den voksne kan fx hjælpe dig med at snakke med din mor om det, eller at kommunen hjælper jer med at få det bedre derhjemme. Det er vigtigt at der kommer hjælp, så du kan få det godt.

Jeg vil foreslå, at du taler med din mor om det. Fortæl hende, at du ikke syntes det er rart at blive kaldt grimme ord og at det gør dig ked af det.

Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal starte samtalen, kan du skrive dine tanker og følelser ned på papir – så kan du bruge det som talepapir eller du kan vise din mor eller din lærer det.

Du er også velkommen til at ringe til Børnetelefonen 116111, så er der en voksen som lytter og hjælper..

Jeg håber, at du får en god snak som gør, at du kan slappe af og få det godt derhjemme.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.