Brev
Min mor hader mig
Hej.
Jeg sidder her med tanken om at forsøge selvmord. Jeg har tidligere overvejet selvmord, men aldrig så alvorligt som nu. Jeg har ikke et egentligt ønske om at dø. For at forklare skal jeg fortælle historien. Jeg elsker min mor over alt på jorden. Hun er ikke bare min mor, men også min gode veninde som har hjulpet mig igennem svære tider, hvor der ikke var nogen andre for mig. Hun bliver sjældent sur eller ked af det, men når det sker er det forfærdeligt. For mig føles det hver gang som verdens undergang, og det er oftest i disse tilfælde at jeg tidligere har overvejet selvmord.
For selv når jeg har haft det svært med alt andet i min hverdag har jeg altid haft min mor, som jeg vidste altid ville være der til at hjælpe mig igennem det. Det gør bare situationen endnu værre nu. Min mor sætter heller ikke mange grænser, hun er bestemt ikke skrap. Men det betyder også at når hun gør det, skal man overholde dem.
Og heri ligger min fejl. Jeg er i gang med at skrive en stor opgave i skolen og arbejder på den herhjemme. Min mor havde bevidst sagt at jeg ikke måtte tage i byen fredag aften. Jeg havde fået lov til at tage med til noget middag med nogle rigtig søde piger.
Jeg så det som en unik chance for at skabe tættere bånd med disse piger, og det føltes ‘naturligt’ at jeg skulle med i byen. Det er så hvad det er, og det havde muligvis været okay hvis jeg havde ringet til min mor og sagt at det var noget jeg rigtig gerne ville og at jeg nok skulle komme tidligt hjem og lade være med at drikke for meget.
Det gjorde jeg imidlertid ikke. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke tænkte over det. Og jeg fortryder det inderligt. Nåh, men jeg tog med i byen og skriver omkring 00.40 at jeg nok skal være hjemme senest kl 2 og at jeg ikke er særlig fuld, så jeg nok skal være klar til at skrive opgave i morgen. Næste gang jeg skriver er kl dog ca. 3.55 og jeg forklarer at nu er jeg på vej hjem. Min veninde havde mistet sin jakke og det var derfor blevet meget sent.
Dagen efter var min mor rasende. Hvilket hun stadig er. Jeg tror ikke hun nogensinde kan tilgive mig. Hun siger, at hun aldrig kan stole på mig igen. At jeg har brudt hendes tillid så groft, og at hun ikke ønsker at omgås mennesker hun ikke kan stole på, selvom det så er hendes egne børn. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg ville inderligt ønske at jeg kunne skrue tiden tilbage og lave det hele om, men med den viden at det kan jeg ikke virker selvmord som eneste udvej. Min mor betyder alt for mig og uden hende ønsker jeg ikke at leve. Jeg er så ked af det, jeg er fortvivlet. Denne gang virker det ikke til at det nogensinde går i orden igen. Jeg får ikke en chance for at gøre det godt igen. Hvordan skal jeg få hende til at indse at jeg aldrig vil gøre det igen.
Hun siger at hun fra nu af vil holde skarp kontrol med mig, og hvis hun finder ud af at der sker noget lignende igen har jeg intet sted at bo. Jeg mener selvfølgelig ikke selv at det vil ske igen. At jeg kan forbedre mig, men når hun ikke giver mig chancen for at bevise det, er jeg bange for at leve resten af mit liv med en mor der ikke kan stole på mig og som hader mig. det vil jeg ikke.
Jeg vil bare så gerne have at det hele bliver godt igen. Hvis jeg kunne tage det hele tilbage gjorde jeg det. Jeg har venner og familie ud over min mor, men det betyder ikke noget hvis min mor ikke vil se mig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. jeg føler mig fortrøstningsløs. –
L…
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L...
Tak for dit brev. Jeg synes at det er rigtig godt, at du skriver, for nogen gange kan det være godt at dele sine tanker og følelser med nogen andre. Jeg kan godt høre, at du har det svært lige nu, og jeg håber at du i den tid der er gået, siden du skrev brevet, har fået det lidt bedre med din mor.
Jeg tænker på, at jeg godt kan forstå, at du gerne ville være sammen med dine veninder, fordi det var en unik chance for at få et tættere forhold til dem. Det var selvfølgelig ærgerligt, at du glemte at orientere din mor om, at I tog i byen.
Jeg kan godt forstå, at du blev ked af, at din mor sagde som hun gjorde, efter at du ikke havde overholdt jeres aftale. Jeg tænker, at det nok er noget, de fleste teenagere har prøvet, altså at komme senere hjem end man havde aftalt med sine forældre.
Du skriver, at din mors og dit forhold er meget tæt, og at I nærmest er som veninder, at hun altid har været der for dig. Det er jo dejligt for dig, at du er så glad for din mor, men det får mig også til at tænke på, om du mon også har behov for at frigøre dig lidt fra din mor..? Det er jo helt naturligt, at man gradvist frigør sig fra sine forældre i teenageårene, og knytter stærkere bånd til venner og veninder. Jeg tænker, at det måske også er det, du forsøger med dine veninder, og det er jo rigtig godt. Når din mor reagerer så stærkt på, at du kommer senere hjem end I havde aftalt, tænker jeg at det måske er fordi, hun blev bekymret for dig, når du ikke kom hjem til den aftalte tid... Men jeg tænker også, at hendes reaktion virker lidt hård, når hun truer dig med, at du ikke har noget sted at bo, hvis det gentager sig.
Måske skal din mor også øve sig i at begynde at slippe dig lidt..? Nu er det her svar jo skrevet til dig, men hvis din mor kunne se brevet, ville jeg gerne skrive til hende, at jeg synes, at hun skal tilgive dig og være glad for, at du har nogle gode veninder, som du gerne vil være sammen med. Jeg tænker, at du har en alder, hvor det er rimeligt, at du gerne vil bruge tid på at gå i byen med dine veninder.
Jeg tænker også på, om hun mon er klar over, hvor ked af det du er nu, og hvor meget du fortryder, at du ikke kom til den aftalte tid, eller sagde til hende at du tog videre i byen..? Kunne du mon vise hende det brev, du har skrevet, eller på anden måde få hende fortalt, at det går dig på..? Hvis hun vidste, at det har sat tanker om selvmord i gang hos dig, tænker jeg, at hun måske nok ville overveje, om det hun har sagt, måske var lidt for hårdt..?
Hvis du og din mor stadigvæk har det svært sammen når du ser mit svar, så er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver. Det vil måske også kunne lette dig at snakke lidt mere direkte med en voksen. Der findes også en ForældreTelefon på 35 55 55 57, som din mor kan ringe til, hvis hun har lyst til det.
Jeg håber, at I snart vil få det godt sammen igen, og at du kommer ud og nyder foråret sammen med dine veninder.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.