Min mor hader mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære L...
Tak for dit brev. Jeg synes at det er rigtig godt, at du skriver, for nogen gange kan det være godt at dele sine tanker og følelser med nogen andre. Jeg kan godt høre, at du har det svært lige nu, og jeg håber at du i den tid der er gået, siden du skrev brevet, har fået det lidt bedre med din mor.
Jeg tænker på, at jeg godt kan forstå, at du gerne ville være sammen med dine veninder, fordi det var en unik chance for at få et tættere forhold til dem. Det var selvfølgelig ærgerligt, at du glemte at orientere din mor om, at I tog i byen.
Jeg kan godt forstå, at du blev ked af, at din mor sagde som hun gjorde, efter at du ikke havde overholdt jeres aftale. Jeg tænker, at det nok er noget, de fleste teenagere har prøvet, altså at komme senere hjem end man havde aftalt med sine forældre.
Du skriver, at din mors og dit forhold er meget tæt, og at I nærmest er som veninder, at hun altid har været der for dig. Det er jo dejligt for dig, at du er så glad for din mor, men det får mig også til at tænke på, om du mon også har behov for at frigøre dig lidt fra din mor..? Det er jo helt naturligt, at man gradvist frigør sig fra sine forældre i teenageårene, og knytter stærkere bånd til venner og veninder. Jeg tænker, at det måske også er det, du forsøger med dine veninder, og det er jo rigtig godt. Når din mor reagerer så stærkt på, at du kommer senere hjem end I havde aftalt, tænker jeg at det måske er fordi, hun blev bekymret for dig, når du ikke kom hjem til den aftalte tid... Men jeg tænker også, at hendes reaktion virker lidt hård, når hun truer dig med, at du ikke har noget sted at bo, hvis det gentager sig.
Måske skal din mor også øve sig i at begynde at slippe dig lidt..? Nu er det her svar jo skrevet til dig, men hvis din mor kunne se brevet, ville jeg gerne skrive til hende, at jeg synes, at hun skal tilgive dig og være glad for, at du har nogle gode veninder, som du gerne vil være sammen med. Jeg tænker, at du har en alder, hvor det er rimeligt, at du gerne vil bruge tid på at gå i byen med dine veninder.
Jeg tænker også på, om hun mon er klar over, hvor ked af det du er nu, og hvor meget du fortryder, at du ikke kom til den aftalte tid, eller sagde til hende at du tog videre i byen..? Kunne du mon vise hende det brev, du har skrevet, eller på anden måde få hende fortalt, at det går dig på..? Hvis hun vidste, at det har sat tanker om selvmord i gang hos dig, tænker jeg, at hun måske nok ville overveje, om det hun har sagt, måske var lidt for hårdt..?
Hvis du og din mor stadigvæk har det svært sammen når du ser mit svar, så er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver. Det vil måske også kunne lette dig at snakke lidt mere direkte med en voksen. Der findes også en ForældreTelefon på 35 55 55 57, som din mor kan ringe til, hvis hun har lyst til det.
Jeg håber, at I snart vil få det godt sammen igen, og at du kommer ud og nyder foråret sammen med dine veninder.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.