Brev
Min kæreste vil begå selvmord
Hej
Jeg er en pige på 16 år. Jeg har en kæreste på og vi har været sammen i næsten et halvt år. Vi har det rigtig godt sammen, og der er ikke nogen problemer mellem os.
Jeg har det selv rigtig godt, og er lige begyndt på efterskole. Men han hader at jeg er på efterskole. Han er bange for at jeg vil finde en ny kæreste. Jeg kan ikke overbevise ham om, at han er den eneste jeg vil være sammen med. Det gør ham rigtig ked af det at han hele tiden er bange for at jeg finder en ny.
Men det er ikke det eneste problem. Han har det RIGTIGT svært med lærerne på hans skole, og han føler at han bliver bahandlet uretfærdigt af både hans forældre og lærer. Alt i alt er det hele bare for meget for ham. Han har perioder næsten hver dag hvor han bare ikke vil mere. Han vil bare gerne dø.
Han er glad når vi er sammen, men ligeså snart vi ikke længere er sammen med hinanden er han trist igen. En formiddag slukkede han sin mobil og gik ud til en bro. Han ville hoppe ud, men han ombestemte sig lige inden han sprang.
Jeg føler ikke jeg kan gøre noget, når jeg er på efterskole. Jeg vil gøre alt for ham, men kan ikke gøre noget som helst. Hans forældre kender godt lidt til problemet, men jeg ved ikke hvor meget. Jeg er konstant bange for at miste ham.
Han er hele tiden trist, og han er ikke længere den glade, smilende og energiske dreng, som han var da jeg mødte ham. Jeg er så overdrevet bange. Det dræner mig for energi at være så bange, og det gør mig mere ked af det en noget som helst andet.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har brug for hjælp, ellers går jeg snart ned.
Undskyld for det lange brev.
Hilsen mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver, for det er en meget stor byrde, du bærer som ingen skal stå alene med. Derfor er det godt, du nu beder om hjælp.
Jeg kan godt forstå, at du er meget bekymret for din kæreste. Det lyder som om, han har det meget skidt og akut har brug for hjælp. Det er vigtigt, at der er nogle voksne, der får at vide, hvor skidt han har det, så de kan hjælpe ham.
Jeg kan godt høre, at du elsker din kæreste og gerne vil hjælpe ham. Men det er en alt for stor opgave for dig alene at gøre. Det er derfor også vigtigt, at du finder nogle voksne, du kan dele dine tanker og bekymringer med.
Mon det er noget, du kan tale med dine forældre om? Eller måske en anden voksen, du er tryg ved – din kontaktlærer på efterskolen? Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116111.
Mon din kæreste han selv er villig til at få hjælp? Måske du kan tale med ham om at tage på psykiatrisk skadestue eller til sin læge og få hjælp?
Det er hans forældre, der har ansvaret for ham. Derfor er det vigtigt, at de ved hvor akut han har brug for hjælp. Mon de er klar over, at han tidligere har være tæt på at begå selvmord? Jeg tænker, at det ville være rigtig godt, at de ved at det står slemt til med ham. Så de kan få mulighed for at hjælpe ham.
Hvis hans forældre ikke kan leve op til det ansvar for ham, kan I ringe til kommunen og underrette om, hvor alvorlig situationen er. Han kan også så hjælp af en bisidder, så han og bisidderen kan snakke med kommunen om den hjælp, han har ret til. Hvis det er noget, som kunne hjælpe ham, så kan han læse om vores bisidder her: Bisidder fra BørneTelefonen
Det er godt, at du vil hjælpe din kæreste og super fint, at du kan mærke at det er for meget for dig. Du kan stadig være hans kæreste, men der skal voksne og noget professionel til at hjælpe ham med at få det godt.
Jeg håber, du sammen med en voksen kan finde en måde at hjælpe din kæreste, så han kan blive den gamle glade og smilende dreng.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen