Min “far” ville dø..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev.

Jeg kan godt forstå, at du er ked af det og rigtig bekymret for din stedfar, og det er rigtig godt, at du har valgt at skrive ind til os.

Du fortæller i dit brev, at du overhørte en telefonsamtale, hvor din stedfar fortalte til en, at han har overvejet at begå selvmord. Jeg tænker, at han jo så i hvert fald har snakket med en anden om sine tanker, og det er rigtig godt. Der er altså en anden, der kender til hans tanker - og måske har vedkommende allerede handlet på det og sat gang i hjælp...

Men det ændrer jo ikke på, at du sidder med en viden og nogle tanker, som du ikke helt ved, hvad du skal stille op med. Jeg tænker, at det kan være rigtig godt for dig at tale med nogen om det, du har hørt, en som både kender dig og din stedfar. Måske din mor eller en af dine forældres gode venner, hvad tænker du om det..?

Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det er svært at skulle fortælle andre om, hvad du har overhørt. Måske det kan være en idé at skrive det hele ned i et brev, både det du overhørte din stedfar fortælle i telefonen, men også dine tanker og følelser omkring det hele. Så kan du give brevet til eksempelvis din mor, og så kan I måske sammen tage en snak med din stedfar, hvad tænker du om den idé..?

Du er også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af de søde rådgivere om, hvordan du ellers kan gribe sagen an.

De bedste hilsner

BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.