Brev
Mig og min kærestes selvmordstanker
Hej børnetelefonen
Jeg er en dreng på 15 år der har haft en del problemer med mobning og selvmordstanker.
Jeg besluttede mig for at skifte skole lige inden jul. Men så kom corona og jeg kom ikke i skole før om lang tid. Det ville sige at jeg ikke fik nogen mulighed for at få nye venner i min nye klasse. Jeg kendte ikke nogen fra min nye klasse før jeg startede.
Lige efter jul startede der en ny pige i min klasse. Jeg kalder hende bare Cecilie, men det er ikke hendes rigtige navn.
Jeg synes hun så sød ud så vi begyndte at skrive sammen. Da jeg lærer hende bedre at kende, viser det sig at Cecilie havde været gennem en lignende situation som mig, med mobning og selvmordstanker, og det var også grunden til at hun flyttede skole.
Vi blev rigtig tætte og endte med at blive kærester. Jeg vil stærkt mene at hun er grunden til at jeg stadig lever nu, og det mener hun bestemt også at jeg er for hende. Vi har hjulpet hinanden godt igennem en meget svær periode.
Da vi så skulle starte i skole igen, havde jeg rigtig nemt ved at få nye venner. Desværre havde Cecilie havde rigtig svært ved at komme ind på pigerne i klassen.
De nye venner, og det nye liv har fået mig til at glemme alle de negative tanker jeg havde da vi var i lockdown.
Desværre har Cecilie i dag meget svært ved at give slip på de gamle ting, fordi hun har været gennem så mange meget grusomme episoder. Både med lærere der prøvede at voldtage hende, mobning, og absolut ingen læring pga. stress og angst.
Som sagt så har Cecilie ikke så mange venner på den nye skole, og jeg vil mene at det er en af de store grunde til at hun har så svært ved at give slip på sin fortid. Hun har hele tiden følelsen af at hun bare vil falde i søvn og ikke vågne igen. Hun siger at det eneste der holder hende i live er mig, men hun er så vanvittig tæt på at give op. Vi har snakket om det her uttalige timer, men det virker ikke som om hun hår nogen form for håb tilbage.
Derudover er det meget vigtigt at understreje hvor meget Cecilie betyder for mig, og jeg har ingen ide om hvorvidt jeg igen mister lysten til at leve, hvis hun nu en dag ikke er der mere.
Jeg er meget bange for at jeg vil falde tilbage til de gamle selvmordstanker hvis hun ikke er der mere, fordi hun har hjulpet mig så utroligt meget.
Jeg ved ikke mere hvad jeg skal gøre. Jeg vil så gerne hjælpe Cecilie, men det er som om intet virker.
Kærlig hilsen en meget bange dreng.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år.
Hvor er du en omsorgsfuld og godhjertet person, når du skriver så kærligt et brev. Sikke nogle voldsomme og svære ting I to har skullet igennem, og godt du er ved at være på den anden side. Det kan være rigtig svært, at finde ud af hvordan man bedst hjælper en, der har det så svært som Cecilie. Jeg forstår virkelig godt, at du bliver bekymret for hende!
Jeg er virkelig glad for at høre, at I har haft hinanden til at støtte og hjælpe, da I havde det allerværst. Det kan være enormt svært at være noget for andre, når man har det rigtig dårligt selv. Men det lyder som om I har kunnet forstå og finde accept hos hinanden. Det er virkelig imponerende og inspirerende læsning!
Hvor er det bare godt, at du har fået venner i klassen, og at du er begyndt at trives i skolen. Det kan være enormt svært at få nye venskaber, når man har været udsat for mobning, som du og Cecilie har.
Mon jeg har ret, når jeg gætter på, at forholdet til Cecilie har givet dig lidt mere selvtillid, og det har hjulpet til med, at det har været nemmere at få nye venner, da du startede igen efter lock down?
Det er meget tydeligt for mig, at du virkelig holder af Cecilie og sætter pris på hende. Det må være virkelig rart for Cecilie at have dig i sit liv, og at du er der for hende til at lytte, snakke og støtte op.
Du skriver, at du gerne vil hjælpe hende, men det er lidt som om, hun sidder lidt fast et svært sted i tankerne. Det lyder for mig, som om du virkelig er en god kæreste og ven for Cecilie. Du gør alt, hvad man overhovedet kunne forvente af en kæreste, og måske endda lidt til.
Du skriver, at Cecilie har været udsat for nogle utroligt voldsomme ting i hendes liv. Det er derfor klart, at hun har det så svært, som hun har. Mon Cecilie får hjælp og støtte fra andre end dig?
Det lyder for mig, som om hun virkelig kunne have brug for alt den støtte, hun kan få. Det lyder som nogle store, modbydelige traumer hun kæmper med. Større end selv den bedste kæreste kan klare alene.
Hvis hun ikke allerede har en, hun taler med, for eksempel en psykolog eller terapeut, så var det måske noget du kunne foreslå hende? Det ville i hvert fald være en meget omsorgsfuld ting at gøre.
Det kan for nogen være meget grænseoverskridende at skulle åbne op overfor en psykolog eller lignende, så hvis du tænker, at du gerne vil foreslår det for hende, så skal det nok gøres på en meget blid og kærlig måde.
Du kunne for eksempel sige noget i retning af: “Cecilie, jeg kan høre på det, du fortæller mig, at du stadig virkelig kæmper med de svære tanker og frygtelige oplevelser, du har haft. Du betyder virkelig meget for mig, og jeg vil gerne hjælpe og være der for dig, så godt jeg kan. Jeg tænker at det måske kunne hjælpe dig, at snakke med en der ved, hvordan man bearbejder de svære ting, du har været udsat for. Jeg synes virkelig, du har fortjent at have det godt. Jeg vil gerne hjælpe dig med at finde en, når du føler dig klar til det.”
Hvis du synes, det er alt for svært at foreslå Cecilie det på egen hånd, så forstår jeg det virkelig godt. Så kunne du måske tage fat i en sød lærer, dine forældre eller Cecilies forældre, og gå sammen om at tale med Cecilie om, at få noget ekstra støtte og hjælp, på en god og kærlig måde?
Jeg ser dig som en rigtig god kæreste, der virkelig ønsker at hjælpe Cecilie. Du er meget moden, forstående og rummelig, hvilket er fantastiske egenskaber at have!
Du har selv været svære ting igennem og har stor medfølelse for Cecilie. Det er virkelig vigtigt, at du passer på dig selv, så du ikke falder tilbage i negative mønstre, men forsætter din positive udvikling. Det bedste du kan gøre for dig og Cecilie er, at sørge for at I ikke står alene med de her vildt svære ting.
Jeg håber alt det bedste for dig og Cecilie.
Kærlig hilsen BørneTelefonen