Brev
Livet på kompromis
Hej BB.
Jeg er godt nok 20 år gammel, og nok ikke hvad man kan kalde et decideret barn længere. Jeg kan bare huske, at I for nogle år siden gav mig nogle gode råd i et brev.
Jeg lever mit liv på kompromiser. Jeg føler, at hver gang jeg går uden for min dør, er det et skuespil. Sådan har jeg følt det i rigtig mange år. Jeg får medicin for depression, 200mg sertralin teva om dagen, men det er som om effekten tager af.
Jeg kan sagtens være glad, når jeg er sammen med venner eller familie, og har mange stunder som jeg nyder. Men alt i alt, har jeg måske bare ikke lyst til at være her mere. Og det hele bunder i selvhad. Jeg elsker mine venner, min familie og folk jeg kender. Jeg hader bare mig selv så meget, at livet er svært at kravle igennem.
Siden jeg var 14 har jeg været ved 5 forskellige psykologer. Lige nu er jeg ikke hos nogen, fordi jeg er flyttet hjemmefra og ikke kan blive ved med at hive penge ud af mine forældre for at betale for noget der alligevel ikke hjælper mig.
Grunden til at jeg hader mig selv, er ikke specificeret i mit hoved. Jeg ved bare at jeg gør det. Jeg tror dog at den største grund, er min vægt. Jeg er fed. Sådan, helt bogstaveligt talt. BMI på 33 og alt det der. Og selvom jeg har villet tabe mig i 6 år nu, er jeg ikke kommet igang. Jeg elsker at løbe, spille sport og cykle, og gør det næsten dagligt.
Mine problemer ligger ikke i aktivitetsniveau, men i min spisning. Jeg elsker smør. Jeg elsker pålægschokolade. Og fandme så om den skide pose chips ikke gør mig til verdens lykkeligste pige i hele 10 minutter.
Jeg er afhængig af mad. Jeg elsker det simpelthen. Selv med tårer rullende ned ad kinden imens jeg skriver det her, er alt jeg har allermest lyst til en stor pizza med pepperoni og hvidløg. Fuck. Jeg har det så fucking dårligt.
Jeg vil så gerne kunne leve fredfyldt, vil så gerne have en masse ud af livet, men jeg kan ikke. Fordi jeg ikke har selvdisciplin nok til at holde op med at spise som et satans hængebugsvin. Fordi jeg er så ynkelig at jeg bare har ondt af mig selv, i stedet for at mande mig op og komme igang.
Jeg vil bare gerne dø. Jeg gider ikke alt det her. Livet er så meningsløst. Den eneste grund til at jeg bliver her, er for ikke også at smadre alle de andres liv. Så mange mennesker ville blive skadet af min død. Ikke mindst min lillesøster. Og resten af min store familie…
Jeg kan bare ikke se meningen med at blive ved med at være et sted, hvor jeg ikke er glad. Jeg kan heller ikke længere se meningen i at være et sted, hvor jeg ikke har lyst til at arbejde på at blive glad. Tanken om børn, og egen familie plejede at holde mig kørende. Men efter at have fundet ud af at jeg har PCOS og at det er genetisk arveligt (min søster, min mor og jeg har det), gider jeg heller ikke det mere.
Fandme nej om jeg ville give sådan nogle lortegener videre til et andet liv. Jeg ville hade at se min hypotetiske datter, være lige så ked af det og håbløs som jeg er.
Jeg vil bare gerne finde ud af hvad der sker, efter hjernen slukker. Det finder mig mere interessant, end hvilket vejr det bliver i morgen. For jeg ved at det kommer til at regne her, uanset hvad metrologerne siger alligevel.
Hilsen M.
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Jeg bliver meget rørt over dit brev. Du er utrolig dygtig til at beskrive, hvordan du har det og jeg tænker at det er meget modigt, at du fortæller så ærligt og åbent om dit syn på dig selv og livet. Det lyder som om du har både familie og venner omkring dig, og det virker som om du er værdsat i manges liv. Desværre læser jeg mig også til at du har ondt i livet og er ramt af depression og overspisning. Jeg kan godt forstå, at du nogle gange tænker at det ville være nemmere ikke at være mere. Det er dog også tydeligt for mig at læse dit brev som et ønske om at få noget mere hjælp, og jeg håber at mit svar kan hjælpe dig videre i ønsket om at få det bedre.
Overspisning er en spiseforstyrrelse på lige fod med anoreksi eller bulimi. Derfor skal du naturligvis have støtte og hjælp til at bekæmpe - tøjle trangen til at overspise, det kan man lære forskellige strategier til. Jeg tænker dog også, at der måske er nogle ting du kan afprøve i forsøget på at blive klogere på dig selv.
Som du selv beskriver kan overspisning nogle gange hænge sammen med, at man forsøger at trøste sig selv og at madindtagelsen nærmest kan give en følelse af lykke. Jeg tænker at det vil være interessant, at du blive mere nysgerrig på hvilke andre ting og oplevelser i dit liv, der også kan give dig denne ”lykkefølelse”. Måske kan du opleve noget, der minder om det, når du er sammen med nogen du holder af, når du passer på dig selv fx ved at få massage, en ansigtsbehandling eller løber en tur. Eller er der mon noget helt tredje der kan bringe samme eller lignende følelser frem hos dig?
Mad handler meget om vaner og følelser og de mønstre, vi har, kan være svære at ændre. Men, det er absolut muligt, når man ved hvad man sigter mod, og arbejde mod, at det er dig der får magten over trangen til at overspise. Måske det kan hjælpe dig, at sige at du må spise hvad du vil, men at du forsøger at undgå fx chokolade, chips eller lignende. Ved at vælge en enkelt usund madvare fra, kan du måske overholde reglen og opnå en succes ved det. Vær opmærksom på, at du stiller rimelige krav til dig selv - du kender dig selv bedst, og ved, hvad et reallistisk krav kan være. Og anerkend dig selv for alt det gode du gør for dig selv og andre. Man får det ikke godt ved at slå sig selv oveni hovedet. Det der virker er motivitation, realistiske mål, og masser af del mål til at få gjort det man ønsker. Her tænker jeg, at du kan have god glæde af at få snakket med en læge eller en speciallæge eller anden fagperson - diætist, som kender til betydningen af PCO. Hormoner har stor betydning for vores humør og velbefindende, og derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt med viden, støtte og snakke om, hvordan du når frem til det liv, du håber og ønsker dig. Mon du har undersøgt om der findes en pco forening, hvor det er muligt at få råd og vejledning? Måske din mor og lillesøster, også kan få glæde af de ting, du er på vej til at finde ud af omkring PCOS betydning og give mulighed for, at I kan støtte hinanden og få endnu mere glæde af hinanden.
Ellers er det også en mulighed, at du kigger på http://www.lmsnyt.dk/saadan-faar-du-hjaelp/. Det er LMS´s hjemmeside, som er landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Her vil du kunne læse meget mere om overspisning og om hvilke muligheder foreningen har for at rådgive og støtte, her er det også vigtigt, at du fortæller om PCO
Her til sidst vil jeg bare skrive at jeg synes det er stærkt og modigt at du rækker hånden ud. Det virker som om der er en styrke inden i dig og den vil kunne hjælpe dig. Jeg håber også, at du taler med de mennesker der holder af dig, om dine tanker og følelser. Jeg tror, at det er muligt at få det bedre med den rette hjælp og god støtte fra dine nærmeste.
Husk at du altid er velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116111 eller logge på Chatten.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Kærlig hilsen
BørneTelefonen