Brev
Livet gør ondt- kender du det?
Hej kære dig. I slutningen af Maj 2019, har jeg haft en meget svært sitation, hvor jeg har oplevet en oplevelse, som følelse helt umulig at få produceret
Sagen er, at jeg midt om natten løb hjemme fra, fordi jeg havde planlagt et selvmord. Det endte med at jeg blev stoppet- hente af politiet- Derefter blev jeg indlagt.
Ja, for mig føles det slet ikke realtisk. Det er mere som en slags film. Jeg er stadig væk indlagt, men i weekenderne kommer jeg hjem til min forælder. ( Jeg er enebarn )
Mine tanker køre stadig rundt omkring det overordnede emne..
Jeg er virkligt seriøst, begyndt at føler livet slet ikke er det værd.
Dem på sygehuset, gør jo selvfølgelig alt de kan, men for mig virker det hele utroligt nyttesløst.
Der er ingen diagnoser, ingen der forstår mig, og ingen ende på denne mørke cirkle, som jeg er havnet i. Jeg har ingen psykolog samtaler, jeg aner ikke hvem min behandler og de for mig ikke indgået i deres ideer/planer.
Slev om jeg spørger dem, er der ikke et konkret og ordenligt svar. Jeg er startet med, at tvivle på, om de kan hjælpe, ikke fordi jeg tænker, at de ikke er egnet til det, men fordi jeg FØLER jeg er for svært at reapere.
Anyways, jeg bliver ved med at tænke på om jeg ikke bare skal ende livet… Mine tanker er ikke bare tanker, men retter sagt planer.
Det er ikke sådan at jeg 100% er vild med ideen, om at dø, men det er som om at der virkligt ikke er andre veje ud.
Jeg har forsøgt at åbne op om det hele. ( alt det jeg mener der er svært for mig ) Men slet slet slet ingenting hjælper. Både til tætte venner, forældre, lærer og profesionelle. NO DIFFERENS:
Jeg tænker ikke, at jeg leder efter et svar. Jeg er ikke engang klar over hvorfor jeg skriver brevet. Jeg har bare ikke lyst, til at side og vente på, at noget godt, kommer af sig selv.
Kærligt hilsen Pige på 15.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Du skriver ikke, hvad der får dig til at føle, at livet er ligemeget?
Måske er det fordi, at tabet af mening er svært at sætte ord på. Jeg kan fornemme på dit brev, at alt virker nytteløst og ligegyldigt.
Det virker måske som tomme ord, når andre taler om, ‘at der er altid en vej ud af mørket’….hvad ved de om det? De fleste kender ikke til de tanker og følelser, som du står med nu. De ved ikke, hvad de taler om.
Du skal vide, at du ikke er alene. For andre unge har også være i din situation. Fra dem ved jeg, at det er muligt at få det bedre.
Du skriver, du har været indlagt siden slutningen af maj. Jeg kan godt forstå, du føler, det går langsomt med hjælpen fra sygehuset.
Det undrer mig, når du fortæller: ‘Jeg har ingen psykolog samtaler, jeg aner ikke hvem min behandler er…osv’.
God behandling handler om, at læger og andre har samtaler med dig. Og fortæller dig om, hvordan de prøver at hjælpe og støtte dig.
Hvis du føler, at du ikke får tilstrækkelige og gode nok svar fra sygehuset, så må du sige det højt! Kan du spørge dine forældre, om de kan tage en samtale med dem, der har med dig at gøre? Så de på den måde kan hjælpe dig?
Jeg er glad for at se, at du ikke dømmer personerne på sygehuset for ‘uegnede’. De har i virkeligheden bare brug for din hjælp. Når du fortæller dem om, at du ikke forstår deres plan, er det en stor hjælp for dem. For de bliver opmærksomme på, at de skal bruge mere tid på at tale med dig.
Jeg er rigtig glad for at læse, at du ikke synes, at tanken om at dø er god. Det er et godt tegn. Det lyder til, du allerede er på vej i den rigtige retning, måske i små steps, men lidt af gangen er godt. At få det bedre er en proces, der tager tid.
Du har et langt liv foran dig. Du har nære venner, forældre og lærere på din skole. Det kan godt være, at samtaler med dem ikke føles hjælpsomme lige nu. For det at have det virkeligt svært, handler som regel om flere ting. Fx ting i hjemmet og i skolen, som du og din familie skal have hjælp til at ændre. Også det tager tid.
Det er vigtigt, at du er åben og taler med alle dem, der prøver at støtte dig – så godt du kan.  På den måde får du de bedste kort på hånden for at få det bedre. Det er næsten umuligt at hjælpe sig selv…og intet ‘godt’ kommer af sig selv.
Fortsæt med at være åben – ligesom du nu har åbnet dig for mig! På den måde øger du din chance for, at du får bedre svar på sygehuset og kommer godt igang med forløb, som hjælper dig videre og ud af dine selvmords tanker.
Du er altid velkommen til at ringe til os på tlf; 111 116, der kan vi tale sammen og måske få ideer, der kan føles hjælpsomme for dig.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen