Brev
Livet
Hej BB
Jeg er en pige på 11. Jeg syntes selv at jeg har et lorte liv og jeg er begyndt at spørge mig selv “Hvad skal man med livet”
Mine forældre er næsten lige blevet skilt og min mor har fået en ny kæreste. Jeg har fået bryster og udflåd og tror snart at min mens kommer. Men jeg forstår ikke livet og det fylder rigtigt meget oppe i mit hoved og frustrere mig rigtigt meget.
Nogle gange tænker jeg at der alligevel ikke ville ske noget hvis jeg døde:(
Hvad skal jeg gøre? :'( Håber i kan hjælpe mig, og tak! på forhånd:)…..
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 11 år,
Tak for dit brev. Flot at du har haft mod til at skrive. Jeg kan godt forstå, at du føler livet er svært lige nu.
Selvom der er mange familier, der er skilt, er det nok noget af det værste, man kan opleve som barn, og en kæmpe forandring der sker i éns familie. Man skal til at være familie på en anden måde, og det kan helt naturligt godt være svært.
Du skriver, at din mor har fået en kæreste. Det betyder, at du skal vænne dig til en ny i familien, som er tæt på din mor. Måske tænker du, at mor ikke har den samme tid til dig? Uanset, hvad du tænker, så tror jeg, det er vigtigt, at du fortæller din mor, hvordan du føler lige nu.
Jeg tror også, det vil være godt at snakke med hende om den helt naturlige forandring, der sker med din krop. Det er ikke i orden, at du skal være alene med alle de tanker, du har. Det er - efter min mening - vigtigt, du fortæller din mor, hvordan du har det, for at hun kan støtte dig og hjælpe dig igennem, som du har det. Hvis ikke hun ved besked, har hun ikke lige så gode chancer for at hjælpe dig.
Jeg ved godt, at det kan være svært at tage hul på sådan en snak. Måske du kunne bruge dit brev fra os til at snakke ud fra..? (Det kan tit være en støtte, når noget er svært at sige.)
Håber du kan finde lidt mere mod og bede mor om en snak!
Du kan også ringe til BørnTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.