Livet?

Hej
jeg er en dreng på 16. Jeg er ved at afslutte folkeskolen, men i de sidste lange stykke tid har jeg haft det voldsomt svært. Jeg ryger, som min far er meget sur over jeg gør.

Og så er der det med kærligheden. Føler lidt at hver gang jeg endelig har fundet en, så går det to dage og hun er skredet. har flere gange overvejet at cutte, og nogle gange endda overvejet at tage den lette løsning, fra en bro.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre mere. Føler alle er mod mig. Min far mener jeg tænker for meget over andres problemer og glemmer mine egne. Jeg føler mig fortabt i denne enorme verden. Jeg går hver dag og føler at alle hader mig, fordi jeg ikk er god nok i skolen. Jeg ved ikke om det noget jeg bilder mig selv ind eller om det er sandt. Ved godt det lyder forvirrende men havde brug for at komme ud med det.

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16,

Mange tak for dit brev. Jeg kan læse, at du har det rigtigt svært, bl.a. fordi du ryger, og din far er meget sur over det. Derudover er det rigtigt svært med kærligheden i øjeblikket, og du føler dig fortabt i verden bl.a. fordi det ikke rigtig fungerer med skolen...

Når jeg læser dit brev, så bliver jeg i tvivl om, der mon er nogen som ved, at du går og tumler med alle de her tanker for tiden..? Du skriver, at din far mener, du er optaget af andres problemer, men glemmer dine egne. Den beskrivelse, kan jeg slet ikke genkende ud fra det brev, du har skrevet til BørneBrevkassen...

Jeg er glad for, du skrev hertil, for det lyder til, at du har det rigtig svært for tiden. Jeg bliver bekymret, når du skriver, at du flere gange har overvejet at tage den lette løsning fra en bro. Selvmordstanker er ikke noget, man skal gå rundt med alene, og jeg tror derfor, det er meget vigtigt, at du taler med nogen om det. (Hvis ikke du allerede er i gang med det.)

Er der mon en voksen, du kan betro dig til? En lærer, pædagog, sundhedsplejerske, fætter eller en helt femte? Du kan evt. skrive et brev til en du stoler på, hvis du synes, det er for svært at fortælle det direkte. Kunne det være en ide? (Eller vise dem det, du allerede har skrevet til BørneBrevkassen.)

Den voksne du taler med kan evt. kontakte kommunen for at få noget støtte til dig og din familie. Det er meget alvorligt, når man som dig går og har det så skidt, som du skriver i dit brev, og det er som regel ikke noget, man kan klare uden at få noget hjælp fra nogen professionelle.

Du skriver at du har følelsen af at alle hader dig, fordi det går dårligt i skolen, men at du er i tvivl om det er noget, du bilder dig ind. Jeg ved det jo ikke, da jeg ikke kender dig eller dem omkring dig, men jeg har meget svært ved at forestille mig, at alle hader dig.

Når jeg læser dit brev, så synes jeg det lyder til, at der er mange konflikter (og mange der retter på dig?) og at du derfor nu er nået til et punkt, hvor det hele føles uoverskueligt og hvor det netop føles som om, ingen kan lide dig. Jeg gætter på, at de voksne omkring dig faktisk vil blive rigtig bekymrede, hvis de vidste, hvordan du har det og hvilke tanker du går og tumler med.

Jeg håber virkelig, du finder nogen, der kan hjælpe dig, men hvis du har brug for råd og vejledning eller har brug for en voksen at tale med, er du altid velkommen til at skrive på BørneChatten eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Mange venlige hilsner BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.