Brev
lavt selvværd og død forældre.
Hej!
Jeg er en pige på 14 år, med en masse problemer og brug for en smule hjælp men ingen at snakke med.
Min far døde da jeg var 11,5 år gammel. Jeg lader virkelig som om jeg er stærk og ikke er påvirket over det, men det går bare ikke og det kommer om aftnen. Jeg græder hver aften, og har kun 1 person at skrive om det med som forstår mig, og det hjælper mig en hel del, men stadig ikke nok.
Jeg har haft det dårligt i rigtig lang tid i mit liv, men ingen ved at jeg stadig ikke er glad, og jeg ved at jeg ikke kan få mig selv til at sige det til nogen.
I steder hvor jeg skal havde selvtillid har jeg det rigtig svært eftersom jeg er blevet mobbet en del før hen. Bliver drillet nu, kun for sjov men tar det alligevel tager jeg det til mig og prøver at ændre mig, men det kan jeg ikke når jeg ikke ved hvordan jeg er mig selv.
Jeg havde noget med en fra min klasse her for lidt siden, men min bedste veninde tog ham lidt fra mig og begyndte at gøre så han blev vild med hende som alle andre også er.. Jeg skriver så med en som jeg måske kan lide en lille smule, men ikke noget jeg tror bliver til noget..
Jeg har så min aller bedste veninde som også fik mig til at skrive herind som ved alt.
Noget andet er mine tanker.. Jeg tænker ofte over om folk vil savne mig, hvis jeg døde. Jeg har flere gange overvejet det, men jeg kan ikke få mig til det. Er rigtig bange for at jeg kommer til det engang.
Har det også super dårligt med min krop. Synes selv at jeg er tyk og grim, får altid det modsatte svar, men alligevel er det hårdt ikke at være tilfreds med sig selv og med en masse problemer samme tid.
Jeg håber super meget i kan hjælpe mig!!:(
-Hilsen pigen som er desperet efter hjælp!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Tak fordi du viser styrke og skriver hérind til os om de ting, der er svære for dig i livet lige nu! Det er ikke meningen, at vi skal kunne klare al ting selv. Men det kræver faktisk styrke at turde være åben om, hvordan man har det og søge hjælp. Det tør du ved at skrive hertil. Dét har jeg respekt for!
Jeg forstår, at du sørger over, at din far er død. Selvfølgelig gør du det. Ligesom andre børn sørger, når de mister en forælder. Jeg kommer til at tænke på, at du hér deler skæbne med din mor, nogle søskende og bedsteforældre? De har jo også mistet et menneske, de holdt af.
Dine forældre boede muligvis sammen, da din far døde. Måske boede de hver for sig? Uanset dét, har din mor mistet dén person, hun valgte at få dig sammen med.
Hvad mon der ville ske, hvis du fortalte din mor, at du sørger over tabet af din far? Eller hvis du talte med dine bedsteforældre? Kunne I mon tale sammen om det? Jeg tror på, din mor og dine bedsteforældre holder af dig og vil hjælpe dig alt, hvad de kan, hvis de véd, hvordan du har det indvendig. Men de ser kun den udvendige del af dig og tænker måske ikke på, at du kan have det anderledes indvendig.
Der er en grund til, at du forsøger at være stærk. Måske tænkte du i starten, at dét skulle du være, fordi nogen andre i familien var kede af det. Og så blev der måske ikke plads til, at du kunne være ked af det. Hvis din mor eller dine bedsteforældre ikke kan tale med dig om det på en måde, som er helt god for dig, kan de måske hjælpe dig med at finde en anden voksen eller et andet sted, hvor du kan tale med nogle om at have mistet en forælder.
I flere byer har man dannet sorggrupper for børn, der har mistet en forælder. Det kunne måske være en idé for dig? Hvis ikke din mor eller dine bedsteforældre kan hjælpe dig, kan du tale med din lærer eller sundhedsplejersken på din skole. Det er muligt, din lærer også kan hjælpe dig med at få en aftale med skolepsykologen.
Når jeg taler om tabet af din far mere end om de andre ting, der er svære for dig lige nu, skyldes det, at jeg tror, det er her, du i første omgang har brug for hjælp. Når det lykkes dig at finde en voksen eller en gruppe at tale med om tabet af din far, vil du få overskud og nye kræfter. Og det vil betyde, at mange andre ting kan falde på plads for dig.
Jeg kan jo se, du har veninder – og at din aller bedste veninde støtter dig meget i at få hjælp. Og selv om du tager dine venners drillerier til dig, så lyder det til, at du godt véd, de ikke vil dig noget ondt. Dét er vigtig viden.
Måske kan du bruge mine idéer til noget. Måske får du nogle andre idéer, som er meget bedre. Det er fint. Du kan altid ringe til os på Børnetelefonen. Der sidder voksne, som altid gerne til lytte til dig og tale med dig om, hvad du kan gøre for at få det godt.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen