Kan jeg have depression?

Hej Børnetelefon
Jeg drukner i det her endeløse hul. Jeg bliver opslugt af det samme tidsrum.

Jeg har tidligere kæmpet med en masse, men dog fik jeg det bedere. Jeg er begyndt på selvskade igen… jeg ved ikke om i har brug for at vide hvad jeg gør, men her står det: Saks, kniv, bidning, kuglepinde/blyanter, negle og andet.

Jeg tror jeg gør som en straf for at være mig selv. Jeg forstår ikke hvorfor jeg har det sådan. Jeg har lyst til at færdiggøre det hele. Den eneste grund jeg er tilbage er på grund af min familie.

Jeg var en gang bange for mørket, nu er jeg mørket. Jeg ved godt jeg lyder forfærdeligt belastende at høre på, og jeg ved ikke hvorfor en pige som mig skulle være så fræk at have det som jeg har.

Men det har jeg altså, og jeg er så ked af det. Jeg græder hver dag inden i og uden på. Alt er blevet lidt ligegyldigt, og jeg har lyst til at slå alle!

Jeg oplever at jeg for en trist nyhed fortalt men jeg mærker ingen forskel. Jeg er en person der griner meget, men jeg har det forfærdeligt når jeg gør det.

Jeg ved det lyder skørt men vrede, ensomhed og at være ked af det er mine trykke føelser. Det er dem jeg kender bedst. Det er svært at fortælle til nogen, og jeg frygter snakkene.. Jeg har brug for hjælp.

Min mor sagde at jeg skulle tage rettet da vi kørte i bil, og jeg nægtede. Jeg var simpelhen for bange for jeg ville køre os galt med vilje. Jeg er begyndt at få ar rundt omkring, og hver gang jeg bare har den mindste skrævf af glæde skal jeg mindes om at jeg burde dø og straffes på grund af de ar. Men det er følelsen af smerte og blod der pibler frem, den er ikke til at stå for. Jeg ved godt jeg lyder ulækker. Det er forfærdeligt hårdt at leve på den måde. Jeg har virkelig brug for hjælp…
Tak

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev! Hvor er det bare godt, at du skriver herind til os og ikke sidder med dine svære tanker og selvskade alene.

Når jeg læser dit brev, gør det indtryk på mig. Du skriver meget reflekteret. Og det du skriver om, at vrede, ensomhed og det at være ked af det, er dine trygge følelser, giver rigtig god mening, synes jeg. Det er en ond cirkel, som du har brug for hjælp til at komme ud af.

I dit brev skriver du, at du burde straffes pga. dine ar, og at du laver selvskade, for at straffe dig selv.

Det er også tanker, jeg hører fra mange andre her på BørneTelefonen. At de cutter, fordi de har det svært. Måske de ikke har det godt psykisk, andre har problemer i familien. Men når de cutter, virker det som om, at det indeni ikke gør ligeså ondt. Fordi det i stedet gør ondt udenpå.

Problemet er bare, at mange får det endnu værre efter, at de har cuttet. Måske du også kan genkende det? Derudover er det rigtig vanedannende at cutte. Det kan være svært at stoppe igen. Det lader til, at det netop er blevet en vane for dig, når du beskriver det som en følelse, der ikke er til at stå for.

Jeg fornemmer på dit brev, at du faktisk gerne ville lade være med at cutte, da du skriver, at det er forfærdeligt hårdt at leve på den måde, og siden du også har skrevet til BørneTelefonen.

Det kan være godt at have “en plan” til når man får lyst til at cutte. Sådan at man kan forsøge at gøre noget andet i stedet. Måske du kan overveje det? Det kan være at gå en tur, dyrke sport, se en film, høre musik eller bare hvad, du synes er rart og som kan få tankerne væk.

Det er også et kæmpestort skridt, du allerede har taget ved at skrive til BørneTelefonen og fortælle det til nogen. Det fortæller mig, at du er både stærk og modig.

Har du mon allerede fortalt til andre, at du udsætter sig selv for selvskade? Hvis ikke, så tænker jeg at det er en rigtig god idé at fortælle det til en voksen, du stoler på! Det kan være dine forældre, en anden i familien, en lærer eller måske en venindes forældre?

Måske du kan overveje at vise brevet her og mit svar? Her har du nemlig været god til at forklare, hvordan du har det. Andre, der har stået i lignende situationer, har fundet det hjælpsomt. For det kan nogle gange være lettere at vise brevet end fortælle det, man synes, er svært.

Du skriver, at grunden til, at du stadig er her, er din familie. Det fortæller mig, at du måske har en god relation til dine forældre/din familie? Og selvom jeg virkelig godt forstår, at du frygter snakkene, så er det at fortælle, hvordan du har det vigtigt for, at du kan få det godt igen.

Du spørger i overskriften, om du har en depression. Det kan jeg desværre ikke svare på. Det kan kun en læge. Men det er tydeligt, at du ikke trives. Og at du har brug for hjælp.

Du skriver også selv flere gange i dit brev, at du har brug for hjælp. Og det er så godt, at du rækker ud efter den. Ud over din familie, en lærer eller en venindes forælder, så tænker jeg, at du med fordel kan tale med din læge. Det er vigtigt, at dine følelser bliver taget alvorligt.

Derudover er Landsforening mod Spiseforstyrrelser og Selvskade et sted, hvor de virkelig ved meget om selvskade. Hvis du har brug for mere rådgivning, ville de være rigtig gode at snakke med. Du kan finde deres rådgivningsmuligheder her.

Du er selvfølgelig også meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen igen på 116 111 – du kan både skrive og ringe til det her nummer.

Jeg håber virkelig, at du kan bruge nogle af mine råd, og at du får det godt igen hurtigst muligt. Alle børn har ret til et godt liv! Og de har ret til at få hjælp udefra, til at få det bedre.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.