Brev
Kan ikke se meningen med at leve længere
Hej BørneTelefonen,
Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal starte det her.. har længe gået og haft det rigtigt dårligt psykisk og fysisk, og kan nu ikke længere se meningen med at leve længere.
Har minimum det seneste år overvejet selvmord, da jeg ser det som den eneste vej ud.. hver gang jeg har set et pilleglas stå fremme har jeg overvejet at tage en overdosis og hver gang jeg er på en station kan jeg ikke tænke på andet end at oppe ud på skinnerne..
Der er ingen der ved hvordan jeg virkeligt har det fordi jeg ud af til er hende der altid er glad og har massere energi.. er også virkelig dårlig til at snakke om tingene og jeg har ikke lyst til at give andre en “byrde” på deres skulder og vil ikke have folk på nogle måde skal have medlidenhed med mig.
Jeg har ikke et særligt godt forhold til min mor og papfar.. og kan ikke rigtigt snakke med mine forældre om noget.
Har rigtigt mange ting der gør jeg ikke kan se nogle mening i at leve. Det blev især slemt da min farfar døde her for omkring et år siden.. jeg har altid fra min mor og papfar fået af vide jeg ikke er god nok og at jeg bare er en skuffelse, blev også engang smidt ud. Jeg er ikke god nok skole mæssigt da jeg ikke er en 12-tals elev lige som min søster.. for snart to år siden blev jeg også udsat for seksual krænkelse, som ingen ved noget om..
Her for tiden er jeg også virkeligt presset med eksamener, men får det ikke lavet da det eneste jeg har i mine tanker er at jeg vil dø..
Har før i tiden snakket med mange forskellige psykologer og intet har hjulpet.
KH den 16 pige der mangler en mening i at leve
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Hvor er det altså bare godt og vigtigt, at du skriver herind. Det er nemlig slet ikke meningen, at man skal gå rundt og have det på den måde, som du har haft det specielt det sidste års tid efter din farfar døde.
Når jeg læser dit brev, er det tydeligt for mig, at du har oplevet rigtig mange ting – også ting, der ikke har været behagelige. Jeg synes, det er rigtig vigtigt, at du ikke længere går alene rundt med dine tanker og følelser. Og jeg vil rigtig gerne forsøge at give dig nogle idéer til, hvor du måske kan gå hen for at få hjælp og støtte.
Du har oplevet nogle ting, som bestemt ikke har været i orden. Uanset hvad der skete og hvordan det skete, er det aldrig i orden at udsætte en anden for en seksuel krænkelse.
Det var ikke i orden, da du blev smidt ud. Det har heller ikke været i orden, når din mor og papfar har fortalt dig, at du er en skuffelse og ikke god nok. For det passer simpelthen ikke. Jeg synes, du er megasej og at du har vist et kæmpe mod ved at skrive dit brev herind. Du beskriver nogle tanker og følelser, du ikke før har delt med nogen. Det kræver meget mere mod end man kan forestille sig. Det mod har du. Og det synes jeg, du med god grund kan være stolt af.
Når man oplever sådan nogle ting, kan man nemlig godt komme til at tro på det, som de andre siger. At man ikke er god nok. Måske er det det, der også er sket for dig?
Måske er det derfor du tænker, at du ikke er god nok i skolen? Man kan nemlig sagtens være god i skolen, selvom man ikke får 12-taller. Måske har du skulle kæmpe mere for dine karakterer? Måske har du haft en masse andet, der har fyldt på det seneste? Og måske er det derfor helt i orden, at du ikke får 12-taller. Måske er det noget, du kan minde dig selv om, når du her om lidt skal til eksamener?
Du skriver i dit brev, at du i hvert fald i det seneste år har haft selvmordstanker. Ligesom mange andre tanker er det vigtigt, at du ikke går alene rundt med dine selvmordstanker. Det er vigtigt, at andre omkring dig ved, hvilke tanker og følelser, du går rundt med. På den måde kan de bedre hjælpe dig og støtte dig de dage, det er lidt ekstra svært.
Jeg har snakket med andre unge, der også har kæmpet med selvmordstanker. Og de har – ligesom dig – fortalt mig, at de ikke ønsker at være en byrde for andre, og at de ikke ønsker andres medlidenhed. Men der er nogle ting – som fx selvmordstanker – som man meget nemmere kommer af med ved at dele dem med andre. Og så er det helt okay at fortælle andre om, hvordan man har det. Det er også helt i orden at fortælle andre om, hvilke tanker det sætter i gang hos dig, når du fx ser et pilleglas eller når du står på en station.
Måske kan de andre endda hjælpe dig med at holde fokus på noget andet i de situationer? Det kan både være nogen, du er med. Men det kan også være nogen, du kan lave en aftale med, at du fx ringer til dem, når du står på en station.
Der er mange fordele ved at fortælle andre om de tanker og følelser du kæmper med i øjeblikket. Det kan fx være en af dine lærere i skolen? Eller måske en fra familien, du føler dig tryg ved? Nogle af tingene kan du måske også snakke med dine veninder om – og måske deres forældre?
Du skriver, at du tidligere har været hos psykolog, men at du ikke fik noget ud af det. Nu ved jeg ikke, hvordan det foregik for dig at være hos psykolog. Men ofte er der en del, man ikke fortæller, når man går hos psykolog. Nogle tanker og følelser, man holder for sig selv.
På den ene side er det naturligt, at der er ting, man ikke bare fortæller. Men på den anden side får psykologen bedre mulighed for at støtte en til at få det bedre, jo mere han eller hun får at vide.
Hvis det er et stykke tid siden, du har været hos psykolog, er der jo også sket meget med dig i mellemtiden. Du er blevet mere moden. Du kender sikkert dig selv bedre og er måske blevet bedre til at beskrive, hvordan du har det. Derfor kunne det måske være en mulighed at overveje, om det kunne være en idé at starte hos en psykolog igen?
Jeg både tror og håber, at jeg har kunnet give dig nogle idéer, du har fået lyst til at overveje. Og at du måske endda har fået lyst til at afprøve en eller flere af dem? Hvis du har brug for at vide mere, om hvad man kan gøre, når man har det som dig, kan du prøve at læse her: Psykiatrifonden
Jeg er overbevist om, at dit store mod og din gode evne til at beskrive hvordan du har det, vil gøre det nemmere for dem, du går til, at give dig den hjælp og støtte, der skal til for at du får det bedre.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen