Kan ikke mere…

Hej, jeg er en pige på 14 fra brasillien og jeg har længe gået med selvmordstanker… Jeg vil bare dø jeg kan ikke klare det mere. Jeg har flere gange forsøgt at tage mit liv ved at tage overdosis af medicin og så noget. Jeg har skadet mig selv på virkelig mange måder, jeg kan bare ikke mere. Jeg har ikke lyst til at leve.

I skolen er folk flinke nok men jeg er det tredije hjul blandt mine to veninder.

Min familie er det værste man nogen sinde kan forestille sig, min mor er den største djævel hun er så ond. Hun hader mig hun køber aldrig noget til mig, mens hun selv køber alt muligt fra internettet til sig selv. Hun hader mig overdrevet, jeg render altid rundt i gammelt tøj og er sulten. Og så slår hun mig.

Min far er også virkelig ond, han taler aldrig og er arrogant, og så er jeg bange for ham for han virker som en pedofil. Han slår mig også… Jeg må aldrig tag i byen eller noget i den stil. Jeg må aldrig være sammen med mine veninder eller tage til fester. Der er nogen gange hvor de har truet mig med at hvis jeg ikke opførte mig godt vil de låse mig ind i badeværelset eller tvinge mig til at drikke mir bræk og urin.

Jeg kan seriøst ikke klare det mere jeg vil bare væk. Det er ikke sjovt og jeg håber i ser det her inden jeg hopper ud foran et tog. Jeg kan ikke klare det mere jeg har stukket en nål i mit øje før… Jeg har gjort alt muligt.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du har fået nok. Børn skal ikke have det sådan, som du har det lige nu. Du har ret til at få hjælp, og derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind. Dermed har du taget et vigtigt skridt for at komme videre – og det er rigtig stærkt gået af dig.

Herinde på BørneTelefonen vil vi rigtig gerne hjælpe dig. Når du skriver, at du overvejer selvmord, bliver jeg bekymret for dig og tænker, at du skal have noget hjælp hurtigst muligt. Ved du, at du kan ringe til os på 116111? Her kan du gratis og anonymt tale med en voksen om de tunge tanker om selvmord, du har lige nu. Rådgiveren vil også kunne fortælle dig om, hvordan du kan få noget hjælp, så den situation, du står i derhjemme, kan ændres.

Når jeg læser dit brev, er det tydeligt, at der er nogle ting, der ikke fungerer hjemme hos jer. Dine forældre formår ikke at passe ordenligt på dig lige nu. Det er sådan i Danmark, at børn har ret til at få hjælp, hvis deres forældre ikke kan passe ordentligt på dem. Nogle gange er det hele familien, der skal have hjælp, andre gange kan det være, at det er bedre, at barnet får hjælp til at komme et andet sted hen og bo.

Det er en sagsbehandler på kommunen, der skal sørge for, at du og din familie får den rette hjælp. Derfor skal kommunen have besked om, hvordan det er hjemme hos dig lige nu. Det kan måske være lidt uoverskueligt for dig, at kontakte kommunen selv. Derfor kan det være godt at have en voksen til at hjælpe sig med det. Du skriver, at folk i skolen er flinke nok, og det får mig til at tænke på, om du mon kunne fortælle en af dine lærere alt det, du har fortalt mig i brevet? Det kunne også være en anden voksen, du er tryg ved – din venindes mor måske? Hvis du synes, det er svært at tale om, hvordan du har det, kunne du overveje at vise dit brev og mit svar i stedet for.

På BørneTelefonen har vi også mulighed for at hjælpe dig med at tale med din kommune. Men så skal vi vide, hvem du er, og hvor du bor, og du skal derfor vælge at opgive din anonymitet (på BørneTelefonen er du automatisk anonym, indtil du selv vælger at fortælle dit fulde navn).

Hvis du tænker, at det er en mulighed, kan du ringe ind til vores rådgivere og oplyse det. Vi har også mulighed for at hjælp dig med en bisidder. En bisidder er en voksen fra Børns Vilkår, der kan hjælpe dig med møderne i kommunen. Han/hun vil gå med dig til møderne og er en støtte for dig, så du kan få den hjælp, du har brug for.

Søde du… jeg håber, du snart får den hjælp, du sådan fortjener. Ingen skal have det sådan, som du har det lige nu. Du er meget velkommen til at ringe til os på 116111 – det er gratis og du er anonym. Vi vil meget gerne hjælpe dig.

De bedste tanker og ønsker fra
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.