kan ikke mere

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev, og godt at du har haft modet til at skrive herind. Det er tydeligt, at du har det svært, og at konflikterne med dine forældre er gået i hårknude. Det skal I have hjælp til at løse.

Lige nu fører dine forældre en overdreven kontrol over dig. Du har ret til et privatliv, og du må ikke isoleres derhjemme. Din mulighed for at kommunikere med omverden er blevet sværere, efter du har fået taget din computer og mobil. Det er ikke i orden, præcis som du skriver. Dine forældre forsøger sikkert at passe på dig på denne måde. Men det lyder som om, det helt har taget overhånd.

Du skriver, at du har selvmordstanker, og at de bliver værre og værre. Det er ikke meningen, at man som ung skal gå rundt og have det sådan. Jeg kan forestille mig, at selvmordstankerne hænger sammen med din situation derhjemme. Og måske også med at du tidligere har oplevet vold. Og derfor tror jeg, at hvis vi sørger for, at du får noget hjælp til det derhjemme, at selvmordstankerne vil blive mindre.

Det er derfor vigtigt, at der er nogle voksne, der bliver gjort opmærksom på, hvordan du går rundt og har det. En mulighed kunne være, at du fortæller til en god lærer eller pædagog, hvordan det går derhjemme. Han eller hun vil så kontakte kommunen, der vil sørge for, at du og dine forældre får hjælp. Måske er det svært for dig at overskue, hvordan du skal kunne fortælle det. Her kunne det måske være en idé at starte med at vise ham eller hende dit brev og måske mit svar?

Du kan også selv kontakte kommunen. Måske kan du låne en telefon af en af dine venner i skolen? Alle kommuner har en anonym gratis rådgivning. Telefonnummeret finder du på din kommunes hjemmeside.

En anden mulighed er, at vi på BørneTelefonen kan tilbyde dig en bisidder. En bisidder kan hjælpe dig med at kontakte din kommune og også tage med dig til møder. En bisidder kan hjælpe dig med, at dine rettigheder bliver fulgt. Hvordan du får en bisidder, kan du læse mere om her.

Jeg håber, at du har kunnet bruge nogle af mine ideer, og at du har fået mod til at bede om hjælp – enten fra din lærer eller gennem en bisidder. Hvis du har brug for flere råd eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.