Brev
Kan ikke mere
Kære børnetelefon
det er første gang jeg kontakter jer men synes det er blevet alvorligt.
Jeg vil begå selvmord men frygter lidt at hvad der vil ske efter så ja bliver her
men når folk er sure på mig og hvis jeg er trist Sidder jeg og nipper mig selv.
Jeg er tit uvenner med folk fra min klasse og det gør at jeg ikke vil mere og ja jeg føler mig også meget ensom når folk ikke kontakter mig.
Jeg føler mig ikke velkommen i denne verden.
Jeg har svært ved at finde kærester og jeg har det heller ikke så godt i skoletiden. Jeg vil bare gerne dø!.
Denne verden for mig kun til at tænke negativt også nogen dage så er alle mod mig mens andre er gode.
Vil ik være her mer hvad skal jeg gøre ?
PS folk kalder mig også frøken negativ og det gør mig også trist. Men igen hvad skal jeg gøre ?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Hvor er det godt, at du har modet til at skrive til brevkassen og bede om hjælp. Det lyder til, at du har det rigtig skidt, og at du føler dig meget ensom og alene med dine følelser og tanker.
Det lyder også til, at du har det rigtig svært i skolen. For det er her, du oplever, at folk ikke kontakter dig, at du bliver uvenner med klassekammerater og det er måske også i skole-situationer, du bliver kaldt frøken-negativ? Hvor er det ærgerligt, at folk ikke kan se, at du er trist og ked af det. Og at det slet ikke handler om, at du er negativ.
Jeg kan sagtens forstå, at alle de ting gør dig rigtig ked af det. Det må være utrolig hårdt, og sådan skal det på ingen måde være.
Alle børn og unge skal have det godt og trives i skolen. Det har dine lærere et stort ansvar i forhold til. Har du prøvet at sige til dine lærere, hvordan du har det? At du føler dig ensom, og at du føler, du tit kommer på kant og bliver uvenner med de andre i klassen?
Når en klassekammerat har det skidt, så er det et klasseproblem, og lærerens ansvar at få trivslen tilbage i klassen. Hvis én klassekammerat mistrives i skoletiden, så skal der faktisk arbejdes med hele klassens trivsel. En klasse i trivsel er ikke en klasse, hvor alle er bedste venner, men en klasse hvor alle er respekteret, føler sig set og hørt, og ingen føler sig ensom.
Men jeg tænker også, du skal have sagt det til en af eller begge dine forældre? Eller måske en anden du er tæt på? En god veninde? Eller en søskende? En venindes mor?
Når man har det så skidt, som du har det lige nu, så er det helt enormt vigtigt at få det sagt højt til nogen. Det er det første vigtige skridt på vejen til at få det bedre.
Man skal ikke gå og synes, at livet er så hårdt og ligegyldigt i en alder af 14. Livet har så meget at byde på, og du er kun 14 år inde i dit liv. Du fortjener at få mange gode oplevelser. Du har allerede taget et stort og modigt skridt ved at skrive herind til brevkassen. Det viser, at du gerne vil have det bedre – og nok også kan mærke, at der er noget godt i livet til dig. For det er der!
Det næste vigtige skridt er at turde at sige det højt til nogen omkring dig. Det kan være rigtig svært at sige til et andet menneske, at man har det skidt. For man kan nemt at komme til at føle sig endnu mere sårbar. Men de fleste oplever en stor lettelse, når først de får delt det svære med andre.
Hvis du tænker, det er for svært at sige direkte, så overvej i stedet at vise brevet, du har skrevet til os og vores svar. Så er jeg sikker på, at den du beder om hjælp nok skal forstå alvoren.
Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til os på sms eller chatten, hvis det hele bliver for meget, og du skal have et skub i modets retning.
Jeg ønsker dig ALT det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen