Kan ikke mere!!!

Jeg kan ikke mere

jeg er træt af alting, jeg kaster ikke op mere efter jeg har spiste og jeg vil heller ikke , man jeg er bare så tyk og det fylder meget i min hverdag for jeg bliver drillet derhjemme og det er jeg bare træt af jeg vil bare gerne dø.

Jeg har ikke noget selvværd, selvtillid eller noget som helst.

jeg kan virklig ikke se nogle grund til at lev mere og jeg vil heller ikke mere.

jeg prøver altid at hjælp folk og jeg ved ikke om jeg hjælper dem eller hvad jeg gør, man jeg er færdig her.

jeg gav op om min skolen, jeg er snot dum og klam og jeg forstår ikke hvorfor folk ikke mobber mig for det skal de.

jeg cutter i mig selv så meget, man tør ikke mere eftersom jeg er bang for min forældre. de siger altid at vi skal dø og alt muligt, man jeg kan ikke holde det ud mere og jeg giver op jeg gider ikke mere.

Jeg hader at gå sammen med nogle fordi de er altid tynder end mig og smukkere og alt det jeg ikke er.

Jeg vil så gerne blive ved med at kaste op man tør ikke tør heller ikke at cutte nu hvor mine forældre ved det og jeg ved bare ikke hvad jeg skal gør af mig selv, jeg er træt jeg vil ikke mere…….

FARVEL…
‘Bare et spørgsmål, man kan man dø af Pamol??

Håber i vil svar

kærelig hilsen en pige som tager sit liv snart!!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Det må have krævet så meget mod at skrive dit brev! Det er helt tydeligt, at der ligger nogle meget alvorlige, store og tunge følelser bag brevet. Tak, fordi du skrev herind! Det er så stærkt gået, og jeg håber, at du fornemmer i mit svar, at der er hjælp at hente.

Jeg kan godt forstå, at du føler, du snart ikke kan længere, når du bliver drillet derhjemme. Det lyder ikke som om, at du får støtte af dine forældre – tværtimod. Det er meget hårdt ikke at føle sig set og hørt, og når ens forældre ikke hjælper, selvom man har udtrykt, at man har det rigtig svært, kan det hele føles meget tungt, og man kan føle, at man skal gå med det hele alene – for hvem skal man ellers tale med? Men du skrev herind! Det er godt!

Der kan være mange grunde til, hvorfor man kan få det, som du har det nu, men jeg kan fortælle dig, at du ikke er den eneste, der føler, at selvværd, selvtillid og måske også livsglæden er helt i bund. Nogle gange kan det være fordi, man kommer fra et hjem, hvor det ikke går så godt, andre gange har man måske været ude for nogle oplevelser, man ikke har kunnet kommet over, og helt tredje gange føler man måske ikke, at der er sket noget bestemt – man har det bare ikke godt. Sommetider er det en blanding af det hele.

Når man har det sådan, kan alt virke totalt umuligt og ligegyldigt. Man kan måske slet ikke forestille sig, at noget kan blive godt igen – og man kan ikke se sig selv blive lykkelig. Men jeg lover dig, at du kan få det bedre – uanset hvad du føler og går igennem lige nu. Men man kan ikke klare det alene.

Man skal have hjælp, og det første, man skal gøre, er at finde ud af, hvem man kan få hjælp af. Jeg fornemmer, at det måske ikke er dine forældre, du kan hente hjælp hos? Det er ikke altid, at man kan finde en person i sin omgangskreds. I nogle situationer er den person, der bedst kan hjælpe, en lærer, en voksen fra et fritidsklub, en klassekammerats forældre eller en veninde. Hvis du ikke synes, dine forældre er de rigtige til at hjælpe dig, kan det være, at du kan komme tanke om en anden, der virker som en, man kan stole på? Du behøver ikke kende personen så godt. Nogle gange kan man bare have en fornemmelse af, at en person er god at snakke med.

Hvis du ikke synes, du kan komme i tanke om en voksen, der kan hjælpe, kan det være, du har en ven eller veninde, du kan tale med? Han/hun kender måske en voksen, I kan tale med.

Når du har fundet en at tale med, er det også vigtigt, at du kontakter din læge. Han/hun kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvilken hjælp du har brug for. Lægen er forpligtet til at tale med ens forældre om nogle ting, men du kan altid ringe til lægen og bestille en tid og spørge, hvad du kan tale med ham/hende om i fortrolighed.

Det kan virke som et rigtig stort skridt at tage, og det virker måske også helt uoverskueligt, men hvis du fokuserer på én ting af gangen, bliver det måske lidt mere overskueligt:

1. Prøv om du kan komme i tanke om en person, du kan tale med.
Vis evt. ham/hende dit brev til mig sammen med mit svar. Eller skriv et nyt brev til personen.
2. Find ud af, sammen med personen, hvordan du kan få den bedste hjælp (lægen).

Det er så vigtigt, at du finder ud af, hvem du kan starte med at tale med. Hvis du er i tvivl eller har brug for at vende det, så ring til os på 116111 eller skriv til os på chatten. Vi vil meget gerne hjælpe. Det virker måske helt umuligt, men du kan få det godt igen! Vi skal "bare" finde ud af hvordan.

De kærligste tanker og hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.