Kan ikke leve mere

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tusind tak for brevet. Jeg er ked af, at du ikke fik et svar, du synes, du kunne bruge, sidste gang du skrev. Jeg håber mit svar kan give dig mod på at tage nogle beslutninger, som kan starte en god udvikling.

Det lyder som om, at det er en rigtig ubehagelig måde at være sammen på, som du har det med de piger, du fortæller om. Jeg tror ikke nogen af jer, bliver specielt glade af den måde at tænke på, hvor smuk er lig med tynd, og hvor ens skønhed konstant skal bekræftes af de andre. Det kan jeg virkelig godt forstå, du ikke kan holde ud.

Hvis du har nogle veninder eller venner, som ikke får dig til at have det dårligt, så synes jeg, at du skal prøve at være mere sammen med dem. For der er slet ingen grund til, at du skal føle dig forkert. Ud fra det, du fortæller, er der intet ualmindeligt eller usundt ved din vægt. Det handler om, at du skal have det bedre indeni. Og det billede af skønhed og normalitet, som du fortæller om i din pigegruppe, er meget usundt. Jeg håber, at du kommer til at kunne tage afstand fra alt det.

Jeg er rigtig ked af at høre, at du er blevet så ked af det, at du er begyndt at skade dig selv. Det er en meget usund udvikling, som ikke kan løse dine problemer. Det skal stoppe så hurtigt som muligt, og det kræver, at du får det sagt højt.

Tænk over, hvem du kunne tale med. Hvem kender du, som er voksen, ansvarlig, og som du er tryg ved. Det kan selvfølgelig være en forælder. Men det kan også være en anden i din familie, en lærer, eller fx din læge. Hvis det er for svært at få det sagt, så kan du også vælge at printe dit brev ud, og mit svar hvis du vil, og vise det. Det tror jeg også, at de vil forstå.

Hvad der kommer til at ske, når du har fået talt ud, kan jeg ikke sige med sikkerhed. Der er nemlig flere muligheder for at få hjælp. Det kan fx være en terapeut/psykolog der ved noget om unge i situationer, der ligner din. Det kan også være, at det hjælper bare at have en allieret voksen, som kan støtte dig, når du har det allerværst. Det kan også være, at du sammen med andre finder på en anden ændring, som vil være god for dig.

Hvis du har brug for at tale det lidt igennem anonymt, inden du får det sagt til en voksen i dit liv, kan du evt. ringe til os på BørneTelefonen på 116111, eller til Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade på https://www.lmsos.dk/

Jeg kan høre, at du virkelig gerne vil se en ændring. Det er super stærkt, at du har skrevet til os igen. Du har taget et halvt skridt nu – og jeg håber, at mit svar kunne give dig mod på, at tage den anden halvdel, og få det sagt til en voksen, der hvor du er. Så længe de her tanker og følelser kun er inde i dig, kan de være meget svære at ændre på. Men når du først er kommet ud med det, er du ikke længere alene, og så er der andre som kan hjælpe.

Mange kærlige hilsner, og held og lykke med alt.

BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser