Brev
JEG VIL VÆK
Jeg er en 15 årige pige der har sin sidste eksamen i næste uge….
Men her for tiden går alt og alle i mod mig, der er ingen der ligger mærke til at jeg sidder og græder hele tiden, jeg kan ikke få luft. Jeg har det så træls at jeg har flere gange overvejet om jeg skal sige “tak for livet som jeg ikke kunne bruge til en skid!”
JEG HAR VIRKLIG BRUG FOR HJÆLP
Jeg ved bare ikke hvem jeg skal snakke med, fordi mine forældre knosenterre sig som min store søster, som har det svært. INGEN ER DER FOR MIG
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Og hvor er det godt, at du skriver ind til os for at få hjælp, når du har det svært.
Det lyder til, at du har rigtig mange ting at tænke på for tiden, og det får dig til at få det dårligt. Det første skridt på vejen til at få det bedre er at bede om hjælp, så du er faktisk allerede godt på vej. Jeg vil hjælpe dig så godt, jeg overhovedet kan.
Jeg lægger mærke til, at du skriver, at du har din sidste eksamen i næste uge. Du nævner ikke, om du er nervøs eller bekymret for, hvordan det vil gå. Men hvis du har det sådan, er det i hvert fald helt almindeligt. Mange unge på din alder kan faktisk blive så nervøse op til de sidste eksaminer, at de også får det skidt i forhold til andre ting, som ikke lige handler om eksamen. Mon det er noget, du kan genkende?
Jeg går ud fra, at du er ved at afslutte 9. klasse. Derfor sker der også rigtig mange nye ting for dig lige for tiden – du skal måske videre i 10. klasse eller på en ungdomsuddannelse efter sommerferien, og mange ting bliver pludselig anderledes. Sådan nogle store forandringer kan gøre, at man kan føle sig mere ked af det, nervøs, bange, vred osv., end man plejer. Det kan være rigtig ubehageligt at føle sådan, og derfor er det også vigtigt at tale med nogen om det.
Du skriver, at alle går imod dig her for tiden, og at ingen lægger mærke til, at du græder. Jeg tænker på, om dine klassekammerater og familie ved, hvordan du har det? Nogle er faktisk så gode til at skjule, at de har det skidt, at andre ikke opdager det. Måske er du en af dem, der er gode til at skjule, hvordan du virkelig har det? Også selvom det måske ikke er med vilje, fordi du jo rigtig gerne vil have hjælp.
Du skriver også, at dine forældre koncentrerer sig mest om din storesøster, som har det svært. Det får mig til at tænke på, at dine forældre måske slet ikke ved, hvor skidt du har det for tiden? Hvis de gør meget for at hjælpe din søster, er jeg nemlig også sikker på, at de gerne vil hjælpe dig.
Jeg synes, du skal prøve at fortælle dine forældre, hvordan du har det. Hvis du har lidt svært ved det, kan du prøve at vise dem dit brev til os og mit svar til dig? Det kan nogle gange være lidt lettere ikke at skulle forklare en hel masse med det samme.
Jeg synes også, du skal fortælle det til din klasselærer eller en af dine andre lærere. De vil også gerne vide, hvis en af deres elever har det skidt op til eksamen, så de kan hjælpe. Og du vil helt sikkert ikke være den første elev, de har haft, der har det skidt og har brug for hjælp. Dine lærere er vant til at lytte til og hjælpe deres elever med alle mulige forskellige problemer.
Jeg håber meget, at du vil fortælle om det her til både dine forældre og en lærer, så de kan støtte dig og hjælpe dig godt videre. Og så skal du vide, at det er virkelig modigt og flot at bede om hjælp, som du har gjort ved at skrive ind til os.
Hvis du alligevel ikke kan få tingene sagt – og ikke får den hjælp, du har brug for – så giv ikke op! Du kan ringe til os på tlf. 116 111.  Når vi ved lidt mere om dig og din familie, kan vi sammen få endnu flere ideer og forslag til, hvad du kan gøre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen