Jeg vil dø…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11

Det var rigtig vigtigt at du skrev herind. For når du har mange svære tanker, som du kæmper med, er det vigtigt, at der er nogle voksne, der hjælper dig. Det skal du nemlig ikke stå alene med.

Har din mor sagt til dig, at hun hader dig? Eller er det noget, du har kunnet mærke? Nogle gange kommer voksne nemlig til at virke sure eller vrede på andre, når de har det travlt. Nogle gange glemmer forældre at smile til deres børn, når de kommer hjem fra arbejde. Og nogle gange glemmer forældre at fortælle til deres børn, at de elsker dem.

Som du sikkert godt selv ved, er det ikke noget man vælger, om man er biseksuel eller ej. Det er noget man mærker, og som man ikke selv bestemmer over. Og for nogen er det i en periode. Og for andre er det resten af livet. Men selvom du er biseksuel, er du jo stadig lige meget værd – også selvom din mor måske fortæller dig noget andet. Det er intet handicap og der er intet i vejen med at være biseksuel.

Den stemme, der fortæller til dig, at du skal sulte dig selv, er slet ikke sød ved dig. Men heldigvis har stemmen ikke snydt dig. Du har nemlig gennemskuet den og ved, at det, den siger, er forkert. Det er super sejt af dig! Og det vil faktisk gøre, at du vil ende med at vinde kampen over stemmen, så den måske en dag vil forsvinde helt. Så bliver det nemlig meget nemmere for dig at spise normalt igen.

Du skriver, at du har selvmordstanker og skærer i dig selv. På samme måde som du er ved at vinde over stemmen, kan du også vinde over selvskaden og selvmordstankerne. Men det bliver nemmere, hvis du finder en voksen omkring dig, du kan snakke med om alt det, der sker lige nu. Måske er der en i din familie, du snakker godt med? Din far? Moster eller onkel? Mormor? Eller en helt anden? Eller måske er der en sød lærer i skolen eller en pædagog i klubben, du tror, vil være god at snakke med? Det kan også være din læge, du kan få en snak med. Du kan ringe og høre om du kan få en tid til at snakke med lægen, lægens nummer stå på dit gule sundhedskort. Måske kan din mor støtte dig i det?

Måske er det svært at skulle fortælle en voksen om de her ting? Så kan du overveje at starte med at vise den voksne dit brev her til brevkassen – måske sammen med mit svar. Den måde har hjulpet andre børn og unge i gang med svære samtaler. Så måske kunne du også prøve det?

Jeg tror, at det vil lykkes  at få hjælp og støtte, så du får det bedre. Og er det svært at overskue lige nu, så ring eller sms til os på 116111 eller log på vores chat. Så kan vi snakke og se om vi sammen kan lave en plan for, hvad du kan gøre i første omgang.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.