Brev
jeg vil dø!!
Hvad skal jeg gøre?
jeg vil bare total meget gerne dø jeg blir tit mobbet i skolen og siger at jeg er fed,idiot,spasser,og så noget…. der hjemme gider de ikk høre efter så hvad kan jeg gøre ingen vil høre efter når ja jeg vil osse sige at jeg har prøvet at begå selvmord, klassen tror ikk på mig…..
Hilsen e..
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære e.. pige på 11
Tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for, at du skriver til os og beder om hjælp. Jeg kan godt høre, at du har det svært, og det er der jo ikke noget at sige til, og ikke føler at dem der hjemme prøver at støtte dig. Jeg forstår, at det er rigtig alvorligt for dig, når du har forsøgt selvmord. Jeg er glad for, at den side af dig som gerne vil livet og som gerne vil hjælpes, har fået dig til at bede om hjælp, for du skal ikke gå alene med alt dette.
Du skal vide, at det ikke er din skyld, at du bliver mobbet. Når nogen bliver mobbet i en klasse, er det altid et tegn på at klassen ikke fungerer godt, og så kan det gå ud over nogle enkelte i klassen.
Det kan være ret tilfældigt, hvem det går ud over. Men det er bare ikke i orden, og det bør der gøres noget ved så alle kan have det godt i skolen. Du siger at dine forældre ikke vil høre på det. Måske ved de ikke helt hvad de skal gøre..? Har du mon talt med din lærer om det?
Jeg tænker, at du måske kunne vise din lærer det brev, du har skrevet og mit svar.? Du kunne måske også vise brevet til dine forældre? Selvom de ikke har kunnet hjælpe dig i første omgang, vil det måske få dem til at forstå, at du har brug for deres hjælp, hvis de ser hvad du har skrevet..?
De kan hjælpe dig med at kontakte din lærer, og de kan evt. også hjælpe dig med at overveje at flytte skole, hvis det ikke hjælper med at kontakte din lærer. Nogle gange kan et skoleskift godt være en god ide, hvis mobningen ikke stopper.
Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere direkte med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørenBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.