Brev
Jeg vil dø
Jeg har gået den sidste måned og har haft selvmordstanker.
Fx. Jeg ønskede at jeg brækkede begge ben da jeg var i skole i sidste uge og at jeg vil have
dødelige sygdomme.
Om hvordan jeg vil dø, hvor osv.
Jeg vil gerne fortælle min bff om det, men jeg er bange for hvordan hun reagerer.
Vil gerne snakke med nogen om det.
Jeg har bare lyst til at finde den største kniv og stikke den ind i min brystkasse.
Hvad skal jeg gøre hilsen pigen med selvmordstanker
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Lige nu går du rundt med nogle rigtig svære tanker helt alene. Jeg kan godt forstå, du har brug for at snakke med nogen om det. Det er vigtigt, nogen ved, hvordan du har det. Så det er rigtig godt, du skrev herind.
Der kan være mange grunde til, man får selvmordstanker. Måske ved du, hvorfor du nogle gange får dem? Eller også dukker de bare op som et lyn fra en klar himmel – uden der er sket noget?
Når man går rundt med sådan nogle tanker, som du har lige nu, har man brug for at snakke med nogen om dem for at få det bedre – og for at få tankerne og følelser til at gå væk.
Jeg kan godt forstå, du gerne vil snakke med din bedste veninde. Du stoler sikkert på hende, men som du skriver, kan jeg også godt forstå, du tænker lidt på hendes reaktion. Men hvis du fortæller hende, hvordan du har det – og siger, at du har brug for hendes hjælp til at snakke med voksen, kan det være, hun ikke bliver så skræmt.
Så ved hun, at du faktisk søger hjælp – og at dét, du fortæller, ikke bare skal være en hemmelighed mellem jer to, som hun skal gå og holde på og bekymre sig om.
Når man har selvmordstanker er det allervigtigste, at man siger det til nogen. Og hvis du føler, at den eneste, du kan sige det til, er din veninde, er det vigtigt, du gør dét. Men du har også brug for hjælp fra en voksen.
Har du tænkt på at fortælle det til din mor eller far? Måske tænker du også meget på deres reaktion? Tit har man det sådan, at man ikke vil gøre nogen kede af det eller bekymrede, men de fleste forældre vil meget hellere vide, hvordan deres barn har det – for så kan de hjælpe.
Hvis du ikke snakker godt med dine forældre, kan det være, der er en anden voksen tæt på dig, du kan tale med? Hvis du ikke synes, du er særlig tæt på nogen voksen, kan det også bare være én, du kender lidt. F.eks. en lærer på skolen?
Det kan være svært at fortælle om så svære tanker og følelser, så hvis du har lyst, kan du skrive et brev til den person, du vælger at tale med – eller vise hende/ham dit brev og vores svar. Og så kan I snakke sammen ud fra det.
Dét, en voksen skal hjælpe med, er, at gå med dig til lægen. Lægen kan nemlig sende dig videre til en psykolog, som sammen med dig finder ud af, hvorfor du har selvmordstanker lige nu – og hvordan I kan få dem til at forsvinde igen.
Det er nemlig ikke altid noget, man bare selv kan gøre – heller ikke med en voksen fra sin omgangskreds.
Hvis du slet ikke føler, du kan fortælle en voksen om dine tanker, kan du måske starte med at sige det til din veninde, som så kan hjælpe dig med at sige det til en voksen. Hun kan måske hjælpe med at skrive det hele ned. Eller hjælpe dig med at snakke med en lærer.
Det kan også være, at hun kan fortælle det til sin mor, som så kan hjælpe dig med at snakke med dine forældre.
Du er også meget velkommen til at ringe eller SMS’e herind til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Vi vil meget gerne tale mere med dig om det, hvis du ikke lige synes, at du kan gøre noget af det, jeg har skrevet i svaret her – eller hvis du har brug for at snakke mere om det hele, før du snakker med en voksen.
Du er slet ikke alene om at have det sådan, som du har det nu – og du kan få det godt og komme helt af med selvmordstankerne. Første skridt er at snakke med en voksen tæt på dig, din veninde eller med os.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen