Brev
Jeg vil bare virkelig gerne have hjælp
Hej
Jeg er 16 og er startet i gymnasiet her efter sommerferien.
Jeg har det virkelig svært, og ved at burde få hjælp i en eller anden grad, men jeg ved ikke hvordan. Jeg har i længere tid gået rundt med selvmordstanker, og jeg har generelt rigtig dårligt selvværd. Jeg er meget introvert og kan ikke klare for mange mennesker på en gang. Jeg har problemer med at snakke med mennesker jeg ikke kender, og derfor også at få nye venner. Jeg synes det hele bare braser sammen i øjeblikket.
Jeg har mange aftner siddet længe oppe og overvejet, hvad grunden egentlig er til, at jeg ikke bare har begået selvmord, og jeg har endnu ikke fundet en ordenlig grund. Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle gøre et forsøg med noget som helst, og det skræmmer mig.
Jeg har en del søskende, så det er også begrænset, hvor meget tid mine forældre har til mig, da jeg er næstældst – af den grund tager jeg også en del ansvar for familien generelt, og jeg føler, at ovenpå en helt ny start med alt for mange mennesker jeg ikke kender, forsøget på at få venner der alligevel er ligeglade med mig og presset fra lektier og afleveringer, så er det hele bare blevet for meget.
Jeg skriver en gang i mellem med en veninde fra folkeskolen, som godt ved, hvordan jeg har det. Hun lytter rigtig fint. Det er jeg glad for. Men det skræmmer mig, at hun heller ikke kan komme på en god grund til at leve. Og så mangler jeg en som, jeg ved vil lytte til mig uanset hvor åndsvage problemer jeg har. Jeg skriver ikke altid til min veninde, da jeg ved, at hun også selv bærer rundt på noget. Og jeg kan ikke bare læsse alle mine problemer over på hende.
Jeg vil bare gerne være normal og ikke føle, at jeg kunne bryde grædende sammen hvert sekund.
Jeg vil meget gerne have hjælp.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige pige
Tak for dit brev. Vi har alle oplevet, at livet er svært eller vi kan have negative tanker om os selv, ind i mellem. Men den følelse må ikke bide sig fast og blive permanent.
Du lyder som en superansvarlig, klog og tænksom pige, så du har jo regnet ud, at du har brug for hjælp nu. Din gode veninde lytter godt, men hun har selv sit at slås med. Så jeg forstår godt at du holder lidt igen med at bruge hende for meget.
En hjælp jeg tror kunne være gavnlig for dig, som du har det nu, er en psykolog. Jeg ridser lige nogle gratis muligheder op:
·         I nogle kommuner kan unge få gratis psykologhjælp. Søg på din kommunes hjemmeside, eller ring til din kommune og spørg om de tilbyder dette.
·         Du kan også gå til din egen læge. Det er muligt, at du opfylder betingelserne for at blive henvist til psykolog. Det vurderer din læge, som også kan vælge at henvise dig til en psykiater, hvis det er relevant for dig.
·         Din kommune skal betale for psykologhjælp eller anden hjælp hvis du er under 18 år og lever under hjemmeforhold, der truer din udvikling eller sundhed. Jeg kan ikke læse ud af dit brev præcis hvordan det er hos dig, men det lyder lidt som om du ikke oplever at få så meget støtte? Du sørger tværtimod for, at tingene kører. Hvis det bliver for meget for dig, så skal du måske snakke med din mor og far om, at de ikke har så store forventninger til dig? Du kan måske også sige til dem, at du i en periode ikke kan magter det du plejer at hjælpe med? Tror du, at de ville forstå det?
I første omgang tænker jeg, at du ret let kunne tage en snak med dit gymnasies studievejleder. Måske er der en psykolog tilknyttet dit gymnasie, eller også kender studievejlederen andre gratis hjælpemuligheder i jeres område. Håber du kan bruge dit mod til at række ud efter hjælp.
Du er i øvrigt ikke unormal, fordi du synes gymnasiet er hårdt! Studievejledere møder rigtig mange elever, der ligesom dig føler sig udsat for et stort pres i gymnasiet. Når du snakker med vejlederen kan det godt tænkes, at han/hun samtidig kan give dig nogle idéer til hvordan din skole-hverdag bliver rarere og mindre stresset for dig.
Og så er det vigtigt også at huske at lave ting, der gør dig glad og som du synes er hyggeligt. Måske du kan spørge din veninde, om I skal mødes og hygge i en weekend, eller måske en lørdag? Du har livet foran dig, lige nu er det svært, men der er hjælp at hente. Hvad gør livet værd at leve? Det er jo individuelt, men måske din gode veninde og ikke mindst for dig selv. Prøv at tænk over dine drømme og håb og husk du har taget første skridt ved at bruge dit mod til at skrive til os.
Mange kærlige tanker og knus fra BørneTelefonen.