Jeg tror jeg har depression…

Hej Børnetelefonen..

Jeg er en dreng på 13 år og hedder A. Jeg tror jeg lider af depression på grund af at jeg har søgt på symptomerne og har dem alle…

Jeg kan blive trist af det meste og vred af det meste (lider ikke af ADHD).

Jeg har mistet interessen for alt og alle. Jeg hader at være sammen med nogen og hader at skulle nogle steder hen, selv hvis det er sjove steder. Jeg spiser ikke særligt meget.

Jeg har ofte bare lyst til at sove alle problemerne væk og jeg bliver kaldt doven fordi jeg er træt hele tiden. Jeg synes alt tager sindsygt meget energi, bare at skulle møde op i skole får mig til at tænke at det bliver en lorte dag. Jeg er ligeglad med de fleste beslutninger og vil bare væk fra dem og slippe for det og svarer: Det ved jeg ikke.

Ofte undervurderer jeg mig selv og føler mig skyldig hvis der bare er en lille ting jeg ikke gør. Da jeg sagde til min far at han skulle gå ud af mit værelse fordi jeg døde i et spil havde jeg sindsyg meget skyldfølelse. Jeg troede at han tænkte at han bebrejdede sig selv fordi at han tror at han ikke kan finde ud af at tage sig af mig. Men egentlig er jeg bare en snotdum teenager som de fleste.

Meget tit har jeg lyst til at tage livet af mig selv fordi det er den eneste udvej for alt det lort. Helst fordi jeg vil slippe for at tage den med mine forældre eller andre voksne. Og efter jeg er død håber jeg bare at dem der er skyld i det vil føle sig skyldig og have det sindsygt skidt med sig selv. Mest fordi jeg håber at de ”brænder op i Helvede” og lader mig være…

Min hukommelse er meget slem. Jeg husker virkelig dårligt. Jeg kan ikke huske hvad jeg spiste dagen før og en time efter jeg har spurgt hvad vi skal have af spise kan jeg allerede spørge igen fordi jeg har glemt det…

(Har ikke skrevet alt med)

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A,

Jeg kan godt høre, du ikke har det godt i øjeblikket. De fleste 13 årige har ikke særlig mange bekymringer, og har oftest gode oplevelser i skolen, i fritiden og med vennerne. Sådan ser dit liv bare ikke ud, som det er nu, og det må frustrerende at føle sig trist og vred det meste af tiden. Især fordi det lyder til at det kun er dig selv der ved, hvordan du har det, og at der derfor ikke er nogen, der hjælper dig med at få det bedre!? Jeg kan godt forstå, du har lyst til at finde en forklaring, og har søgt på dine symptomer på nettet.

Hverken jeg eller du kan dog endeligt stille diagnosen depression. Det er kun en læge, der kan det. Det vender jeg tilbage til. Det lyder nemlig som om, det er andre der er skyld i, at du har det som du har det? Jeg ved ikke hvem det er eller hvad de har gjort imod dig, men det gør heller ikke noget. Lige meget hvad, er det alvorligt, det de har gjort. At nogen kan få et ungt menneske som dig til at overveje at tage sit eget liv, er meget alvorligt. Det er derfor vigtigt, at en voksen, f.eks. en lærer (hvis det altså er nogen fra din skole der er årsagen), får at vide hvad der foregår. Det skal stoppes, så du kan få det bedre.

Du har brug for hjælp til at få det bedre – det her er ikke noget du kan klare alene. At have skrevet herind er allerede første skridt på vejen. Fordi du er så god til at beskrive dine følelser og tanker, er jeg sikker på, at du også vil kunne forklare det til f.eks. dine forældre eller en anden voksen, du har tillid til. Du kan også vise dem brevet, du sendte herind og mit svar. Husk, at grunden til du har det skidt ikke er din skyld, og det tror jeg også, dine forældre vil kunne se. Det er ikke fair overfor dig selv, at du ofte bebrejder dig selv og får skyldfølelse overfor andre. Du kan faktisk bruge din vrede til noget godt. Har du nogensinde tænkt over det? Vreden og følelsen af at blive uretfærdigt behandlet kan nemlig hjælpe dig til at gøre noget og komme videre… Og det er en power, du har, at du ikke vil finde dig i, at det skal være sådan.

Dine forældre (eller en anden voksen, du har tillid til) vil kunne hjælpe dig med, hvad du skal gøre, eller vil kende nogle, som kan hjælpe dig. Det kan måske også være rart for dig at tale med en læge om, hvordan du har det. Dine forældre vil kunne tage med dig til lægen. Lægen vil kunne hjælpe med, hvilke muligheder der er for at få det bedre.

Jeg håber, du vil bruge din power til at søge hjælp til at få det bedre. Du er altid velkommen til at tage kontakt hertil igen, hvis du har brug for det. Jeg ønsker dig alt det bedste med på vejen.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?