Brev
Jeg tror jeg er ved at give op.
Hej bb.
Det er sådan at jeg har haft en dårlig barndom med ting jeg ikke skulle have set og hørt,
mit liv begyndte så langsomt at blive normalt men mentalt har jeg fået det dårligere.
Jeg cutter og er blevet afhængi af det,
jeg tror at alle har set det men der er ingen der siger noget.
Jeg overdose nogle gange på panodiler og har virkelig lyst til at ende mit liv. Jeg føler ikke at jeg høre til her og at jeg bare fylder. Jeg tror ikke at nogen virkelig elsker mig.
Jeg tror jeg var ved at udvikle en spiseforstyrelse for ikke så lang tid siden men jeg stoppede mig selv før at det var forsent.
Om aftenen føler jeg at mine “toxic thoughts” overtager og det gør også at jeg ikke kan sove (jeg ender tit med at græde mig selv i søvn)
jeg er god til at smile og grine foran mine veninder og lære så jeg tror ikke de ved der er noget galt
(Jeg tog mig endelig sammen til at skrive dette brev til jer og få hjælp så jeg håber at i vil svare)
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årig pige
Hvor er det godt, at du fik skrevet til os. Jeg kan sagtens forstå, at du har skullet tage dig sammen for at skrive til os.
For du tror, at alle har set, at du har cuttet - uden at de gør noget for at hjælpe dig! Så må det være nemt at få den følelse, at alle bare er ligeglade.
Eller at andre forstår dig og din situation så lidt, at de slet ikke ved, hvad de skal gøre. Eller hvor de skal begynde for at kunne hjælpe dig.
Derfor er det godt, at du alligevel kan holde fast i håbet om at finde en eller flere, der vil kunne forstå dig og støtte dig.
På BørneTelefonen taler vi med andre unge, der ligesom dig har oplevet ting, de ikke skulle have set eller hørt. Og nogle af dem får brug for at føle en slags 'bedøvelse' eller 'pause' fra det, der kan føles svært.
Nogle bliver afhængig af pausen fra de svære ting. Præcis som man kan blive afhængig af cigaretter eller andre ting. Du skriver også, at du nu føler en afhængighed.
Nogle unge, der selvskader, oplever en følelse af 'anderledeshed' eller måske ligefrem ’forkerthed’ i forhold til sig selv og andre. De har måske også levet med en dyb følelse af ensomhed i lang tid. Jeg tænker også, at ensomheden må fylde rigtigt meget for dig?
Mange forstår ikke personer, der skader sig selv. Måske tænker nogle, at man ’bare kan tage sig sammen’. Men man kan ikke bare stoppe trangen, for så havde man nok gjort det! Og måske tror enkelte ligefrem, at man prøver at gøre sig interessant og lader som ingenting!
Nogle kan derfor næsten blive usikre på, om deres historie og trangen til selvskade egentligt kan opfattes som 'alvorlig nok'. Eller om deres problemer er ’store nok’.
Der er også nogle, der er bange for at blive afvist, når de beder om hjælp. Andre tænker, at de skal klare problemerne selv. Men man har altid brug for andre mennesker.
Og du er stærk, når du bliver ved at håbe på hjælp og række ud - selvom du føler, at du næsten ikke kan mere - og er ved at give op.
Ikke alle har en mor eller far, som er gode at tale med. Måske reagerer dine forældre på en måde, du slet ikke har brug for lige nu. Det kan være fordi, at de bliver meget bekymrede.
Det kan også være fordi, at de intet ved om selvskade og derfor tror, at du kan stoppe uden videre. De kan ringe anonymt til vores ForældreTelefon på tlf. 35555557 og få råd til, hvordan de bedst hjælper dig. Heldigvis vil de allerfleste forældre gerne hjælpe deres børn, så godt de kan. Derfor kan du overveje, at vise dit brev og mit var til dine forældre.
Nogle unge kommer i tanke om, at de har en lærer eller en voksen i klubben, i fritiden eller i den øvrige familie, som de kan tale med – for det er ikke rart at gå med tankerne alene. Derfor er det godt, når en voksen kan tale med dig om, hvilken slags hjælp du kan have brug for.
Nogle unge oplever, at de er helt isolerede og ikke kender nogen, der kan hjælpe dem.  Jeg tænker på, om det måske mest er sådan, du føler? Andre unge foretrækker bare i første omgang at tale anonymt og gratis med en rådgivning.
Rådgivningen i den forening der hedder LMS kan være et godt sted at starte for mange. De taler med rigtig mange unge, der ligesom dig har set og hørt ting - som de ikke skulle. De ved også rigtigt meget om, hvad der er af muligheder for hjælp, i det område du bor. LMS finder du på https://www.lmsos.dk.
Du kan også chatte eller tale med os, hvis der er nogle problemer, som du gerne vil tale nærmere om, og som du behøver hjælp til.
Det kan sagtens være, at du skal prøve flere muligheder, før du får en hjælp, der passer til dig. Giv ikke op – men gå videre til en af de andre muligheder.
Du skriver, at du har kunnet stoppe spiseforstyrrelsen, da den var ved at bide sig fast hos sig. Det virker som om, at du et sted har store kræfter i dig.
Derfor tror jeg også, at du vil kunne finde frem til nogen, der kan støtte dig i at få den bedst mulige hjælp.
Kærlig hilsen Børnetelefonen