Jeg overvejer selvmord…hjælp-tak.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at du har mange svære udfordringer i dit liv for tiden. Så svære at du har lyst til ikke at være her. Jeg forstår at det er rigtig svært, når nogle ikke behandler dig godt i skolen. Det er helt urimeligt og det skal stoppes. Ved dine forældre og dine lærere mon hvad der foregår? Hvis de ikke gør, tænker jeg at du hurtigst muligt skal bede om dem om hjælp til at få det stoppet. Når nogle bliver mobbet er det altid et tegn på at noget i klassen fungerer dårligt. Det går ud over nogle og nu er det tilfældigvis dig det går ud over. Du skal vide at det aldrig kan være ens egen skyld, når man bliver mobbet. Det er klassen der er dårligt fungerende, og det virker til at der skal gøres noget, hvor lærerne og forældrene skal til, så det bliver rart og trygt at være i jeres klasse, for alle.

Her på BørneTelefonen har dine forældre og lærere mulighed for at ringe ind, gratis. Dine forældre kan ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57 og dine lærere kan ringe til vores FagTelefon på 35 55 55 58 -  der er også nogle forslag til ting de kan gøre i din klasse, du kan se dem og se om det kan være noget du kan/vil fortælle din lærer eller forældre om: http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/SkoleTjenesten/Undervisningsmateriale/trivsel-i-skolen.aspx Så kan få hjælp og idéer til at stoppe mobningen i din klasse - helt gratis.
Det er også svært når et familiemedlem får en alvorlig sygdom som kræft er. Det kan give noget angst for døden og sygdom og det hele kommer pludseligt tæt på. Jeg håber, at du får snakket med dine forældre og andre omkring dig, om det. Det letter altid lidt at snakke om bekymringerne, og det er jo noget i er fælles om. Det kan også være en hjælp at skrive et brev til den man tænker på og er bekymret for. Mon det vil være en idé for dig at skrive et brev til din onkel? Måske han også vil blive glad for at vide, at du tænker på ham.
Når man har mange udfordringer at slås med, kan det være svært at få øje på noget godt i livet. Jeg tror, at det er sådan du har det lige nu. Så er det ligesom at alt bare bliver værre hele tiden. Jeg tror at når man har det sådan, så har man brug for at kunne se nogle lysglimt og noget som kan give håb og glæde. Det kan være nemmere sagt end gjort, men jeg vil råde dig til at prøve at finde bare en lille ting hver dag, som var rar. Det kan være et dejligt smil fra et andet menneske, det smukke forårsvejr, en sød sms en dejlig sang du lyttede til. Det kan være godt at forsøge at vænne sig til at få øje på de positive ting, midt i alt det der er svært. Måske kunne du gøre det til en vane, at du hver aften skriver en eller flere positive ting i en bog?

Og så tænker jeg også, at det vigtigste for dig nok er at du får snakket jævnligt med nogle voksne om, alt det du går og tumler med for tiden. Først og fremmest skal du have snakket med din lærer om, det der foregår i skolen, og måske er din lærer en du også kan snakke med om de andre ting der går dig på?

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.