Brev
Jeg overvejer selvmord
Hej
Jeg overvejer selvmord, da jeg ikke har det godt. Jeg føler mig meget ensom selvom jeg har en masse venner og veninder. Jeg er meget usikker på mig selv, og cutter tit.
Jeg græder mig tit i søvn og tænker hele tiden på selvmord. Jeg har brug for at snakke med nogle om mine tanker, men føler ikke der er nogle jeg kan snakke med.
Farvel
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev, jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du er i en svær periode, som du kæmper for at komme ud af og få det bedre. Tanker om selvmord, selvskade og en følelse af ensomhed, selvom du har mange venner, kan være svær at komme igennem uden hjælp fra andre. Derfor er det et vigtigt skridt du har taget, da du skrev ind med dine tanker. Det kræver mod og styrke at gøre det, det er godt gået!
Det er ikke altid til at finde ud af, hvorfor man får det dårligt. Men du nævner nogle ting, som medvirker til at du har det dårligt. Det er så godt at du har en forståelse for, hvad det er der gør det svært for tiden. Det er godt at vide, når man rækker ud efter hjælp til at få det bedre.
Selvmord kan føles som den eneste vej ud af det svære, men tanker om selvmord kan man også se som en måde at søge efter veje til hjælp. Mon du kan følge mig i det? Jeg tænker, at selvmord ikke er vejen der hjælper dig. Jeg ved at mange unge får de tanker, men de får det bedre når de giver andre mulighed for at hjælpe dem med at kigge på problemerne. En ven, en forælder, en lærer, en rådgiver, en læge eller hvem man er mest klar til at tale med, ville være et stort skridt til at få det godt. Når man taler med andre kan man få hjælp til at se livet på en anden måde, at det er muligt at få det bedre, så de mørke tanker får lys nok til at vise dig, at du kan få det godt.
Når man har det sådan som du beskriver, så er det vigtigt at tale med nogen. Måske kunne du starte med at tale med dine forældre om, at du ikke har det godt, så de får mulighed for at hjælpe dig. Du kunne måske sige eller skrive, at du ikke har det godt og du har brug for en snak. Mon det kunne være en måde at åbne lidt op, så du kan få talt om det?
Tit når alt ser allermest sort ud, så hjælper det når problemerne bliver sagt højt og andre omkring en ved hvad man gennemgår. Derfor håber jeg, at du vil bruge din styrke og dit mod til at åbne op og få hjælp. Ligesom du gjorde da du skrev dit brev til BørneTelefonen.
Du er altid velkommen til at ringe eller smse på 116111 – du kan også logge på chatten og vi kan få talt mere om, hvordan du har det og sammen finde en vej, som du er klar til at gå videre på. Det kan også være at du bare at lyst til at snakke lidt i første omgang, og måske blive klar på at fortælle lidt mere næste gang, du kontakter os.
Jeg håber meget mit svar vil hjælpe dig på vej til at få det bedre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen