Brev
Jeg kan snart ik’ mer’
Hej Børnetelefonen!
Jeg er en dreng på 15 år. Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal starte. Her for nogle uger siden fik jeg konstateret en moderat depression med symptomer fra en svær depression. Det er noget jeg har haft problemer med hele mit liv, men det er først nu vi har kontaktet en læge. Og er gået videre med det. Jeg bor hjemme med hele min familie og så er jeg i et langdistanceforhold. Jeg kommer fra Nordsjælland og min kæreste kommer fra Langeland. Jeg kan starte med at skrive lidt om da vi mødtes og efter det for det har en stor betydning for hvordan jeg har det. Vi har været sammen og over to måneder men har kendt hinanden i noget længere tid, da vi mødte hinanden i Italien og der var sammen en dag på hendes campingplads hvor efter vi bliver enige om at det ikke skulle være sidste gang vi skulle mødes. Da vi så begge kommer hjem fra ferie finder vi så en weekend 3 uger efter. Vi holdte kontakten. Vi skrev og snakkede sammen konstant men ugen efter der starter langelandsfestivalen. Tingene der begyndte bare at gå ned af bakke og en af de sidste dage til langelandsfestivalen får jeg afvide af min kæreste (på det tidspunkt var vi kun flirts) at hun havde kysset med en anden… Det var noget der ramte virkelig hårdt på mig og jeg var helt væk selvom vi bare var flirts så ødelagde det mig bare fuldstændig, fordi vi begge var blevet enige om at vi kunne stole på hinanden… En uge efter langelandsfestivalen var slut skulle jeg over til hende og der snakkede vi om hvad vi skulle gøre fremover. Hun har det virkelig dårligt med det der skete der, og hun fortryder at hun gjorde det. Det var en fantastisk weekend der og jeg finder så ud af at hun har angst og at det var det der havde været lidt skyld i det fordi hun var ange for at hun ikke ville se mig igen osv.
Jeg har det stadig meget svært til den dag i dag med det der skete. For frygten af at hun vil gøre det igen er der bare hele tiden. Jeg har haft det så svært som jeg har har det lige for tiden siden min fødselsdag d. 12 september og min kæreste har været der for mig hele tiden og har hjulpet mig men her for en uge siden havde vi en snak om det at jeg hele tiden er trist og det er hun kort fortalt træt af.. Jeg var nemlig blevet lidt sur over at hun havde valgt at være sammen med hendes familie hel efterårsferien i stedet for at være lidt sammen med mig for jeg føler at hun hele tiden er sammen med hendes familie og vi ser ikke hinanden særlig tit (ca. hver tredje uge) så det gjorde mig bare ked af at hun hellere ville være sammen med hendes familie i stedet for mig. Jeg spurgte hende så om hun på et tidspunkt havde haft tanken om at slå op og det havde hun. Jeg spurgte hende om hvorfor præcist og hun sagde, at det som kæreste er virkelig irriterende at hun hele tiden skal høre på mig der kan klage om alt og sige alle de her dårlige ting om mig selv. Jeg har det virkelig dårligt nu med at indblande hende når jeg har det dårligt for jeg er bange for at hun så ik vil mere. Jeg er bange for at hun ikke gider mig mere og at det snart er slut for det eneste der holder mig i live er hende. Jeg har rigtig mange pige venner som jeg kender rundt omkring i landet og nogle jeg ikke har mødt men det er som om vi er bedste venner for vi kender alt til hinanden. Jeg går i en ren drengeklasse men jeg holder lidt dem alle ude for hvad der sker, eller altså alle i klassen ved det godt, men jeg kan bare få lidt for meget af dem og så er det jeg ikke rigtig snakker med dem om det. Min familie gør alt hvad de kan for at hjælpe mig og er der for mig men jeg er bare fuldstændig ligeglad med dem, jeg kan virkelig ik mere af alt det her.
Jeg kan ikke leve med mig og jeg vil bare gerne væk. Jeg sover ikke mere, jeg græder når jeg skal i seng, når jeg er i skole, når jeg er i bad.. Jeg græder hele tiden. Jeg tænker på selvskade og selvmord hele tiden. Jeg tænker på hvordan jeg skal gøre det, hvordan jeg kan gøre det bedst. Jeg har virkelig meget lyst til at tage væk hjemmefra og jeg har endda lavet en plan over det hele. Hvordan, hvad jeg skal have med, hvor jeg skal hen osv… Jeg er bekymret for mig selv og hvad jeg kan gøre. Jeg har tabt mig så jeg nu er undervægtig. Jeg spiser ikke særlig meget. Jeg drikker ikke rigtig noget, for jeg synes ik jeg fortjener det. Jeg har mavesmerter ret tit og jeg er svimmel hele tiden. Jeg har ingen energi. Jeg har ikke noget overskud tilbage. Jeg kan virkelig ik mer… Jeg skal være sammen med min kæreste i morgen for den dag jeg skriver det her og jeg håber at det kan hjælpe mig med at få det bedre. Hvis der ikke sker noget tror jeg ik at jeg holder meget længere.
Undskyld for den lange besked. Jeg havde bare brug for at skrive det ned.
Tak for det på forhånd…
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Det er tydeligt for mig, at du virkelig kæmper med dig selv. Med at holde ud. Med at finde en mening med at fortsætte. Og med dine indre gode kræfter, som nu føles som om, at de er ved at slippe op.
Så hvor er det godt, at du trods alt, har haft styrken til at sætte dig og skrive det ned. Jeg tænker på, hvordan det mon føltes at få det ud i et brev? Gav det bare en lille bitte lettelse? Nogen gange, kan det nemlig føles som en lettelse at få fortalt (ved at skrive eller sige det højt), hvordan man egentlig har det indeni.
Jeg vil prøve mit bedste at give dig et svar, som kan hjælpe dig lidt videre.
Det lyder som om, at du og din kæreste startede jeres forhold på en rigtig dejlig måde. Som to mennesker, der virkelig var glade for at møde at hinanden og som på mange måder passer godt sammen. Du skriver, at hun er som din bedste ven, der virkelig kender og forstår dig. Sådan et forhold kan give energi og varme, som gør at man lidt bedre kan klare de dårlige dage.
Derfor kan jeg også godt forstå, at du er bange for at miste hende. Og selvfølgelig bliver du nervøs for at fortælle hende om, hvor dårligt du har det, når hun har sagt, at det har fået hende til at overveje at slå op. Men det er et dilemma for dig, for samtidig har du rigtig meget brug for at kunne betro dig til hende …
Det får mig til at tænke: Hvad ville der mon ske, hvis du talte med hende om det? Hvis du sagde til hende, at du godt kan forstå, at det også er hårdt for hende, men at du har rigtig meget brug for at kunne tale med hende om de svære tanker og følelser også?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon er kommet i gang med noget behandling for din depression. Og kan du mon mærke, om det hjælper? Det skulle jo meget gerne være sådan, at behandlingen langsomt gør, så du får det bedre. Og hvis ikke du føler, at behandlingen virker, så er det meget vigtigt, at du får sagt det til lægen (eller hvem der nu står for din behandling).
Depression er en sygdom, og det er muligt at blive rask igen med den rette behandling. Men nogen gange kræver det lidt forskellige behandlingsforsøg, før man finder frem til det, der hjælper. Jeg tænker også, at det er vigtigt at du er ærlig over for behandlerne om dine selvmordstanker og tanker om selvskade – for det kan have betydning for din behandling. Det er alvorligt, at du har de tanker, og det skal du have hjælp med. Giver det mening?
Det er godt at høre, at dine forældre støtter og hjælper dig. Det er vigtigt, når man er syg at have nogen omkring sig, som passer på én. En anden ting, som er vigtig er at have tålmodighed med sig selv. Jeg kan tydeligt se på dit brev, at du slås mod depressionen. Du vil gerne have det bedre.
Måske kan du tænke om de mørkeste tanker, at det ikke er dig der taler gennem dem. Det er depressionen, der taler. Og depressionen er ikke dig. Den er en sygdom, som du har som følgesvend lige nu, men som med tiden gerne skulle forsvinde, når din behandling begynder at virke.
Hvis denne måde at tænke på hjælper dig, kan den måske også hjælpe din kæreste. Det kan være ved, at I minder hinanden om, når de mørke tanker kommer, at det er depressionen, der taler gennem dig. Og at du er meget mere og andet end din depression. Tror du, at I kan prøve det?
Jeg håber sådan for dig, at du snart må få det bedre. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen, hvis du får brug for os igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen