Jeg kan snart ik’ mer’

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Det er tydeligt for mig, at du virkelig kæmper med dig selv. Med at holde ud. Med at finde en mening med at fortsætte. Og med dine indre gode kræfter, som nu føles som om, at de er ved at slippe op.

Så hvor er det godt, at du trods alt, har haft styrken til at sætte dig og skrive det ned. Jeg tænker på, hvordan det mon føltes at få det ud i et brev? Gav det bare en lille bitte lettelse? Nogen gange, kan det nemlig føles som en lettelse at få fortalt (ved at skrive eller sige det højt), hvordan man egentlig har det indeni.

Jeg vil prøve mit bedste at give dig et svar, som kan hjælpe dig lidt videre.

Det lyder som om, at du og din kæreste startede jeres forhold på en rigtig dejlig måde. Som to mennesker, der virkelig var glade for at møde at hinanden og som på mange måder passer godt sammen. Du skriver, at hun er som din bedste ven, der virkelig kender og forstår dig. Sådan et forhold kan give energi og varme, som gør at man lidt bedre kan klare de dårlige dage.

Derfor kan jeg også godt forstå, at du er bange for at miste hende. Og selvfølgelig bliver du nervøs for at fortælle hende om, hvor dårligt du har det, når hun har sagt, at det har fået hende til at overveje at slå op. Men det er et dilemma for dig, for samtidig har du rigtig meget brug for at kunne betro dig til hende …

Det får mig til at tænke: Hvad ville der mon ske, hvis du talte med hende om det? Hvis du sagde til hende, at du godt kan forstå, at det også er hårdt for hende, men at du har rigtig meget brug for at kunne tale med hende om de svære tanker og følelser også?

Jeg kommer også til at tænke på, om du mon er kommet i gang med noget behandling for din depression. Og kan du mon mærke, om det hjælper? Det skulle jo meget gerne være sådan, at behandlingen langsomt gør, så du får det bedre. Og hvis ikke du føler, at behandlingen virker, så er det meget vigtigt, at du får sagt det til lægen (eller hvem der nu står for din behandling).

Depression er en sygdom, og det er muligt at blive rask igen med den rette behandling. Men nogen gange kræver det lidt forskellige behandlingsforsøg, før man finder frem til det, der hjælper. Jeg tænker også, at det er vigtigt at du er ærlig over for behandlerne om dine selvmordstanker og tanker om selvskade – for det kan have betydning for din behandling. Det er alvorligt, at du har de tanker, og det skal du have hjælp med. Giver det mening?

Det er godt at høre, at dine forældre støtter og hjælper dig. Det er vigtigt, når man er syg at have nogen omkring sig, som passer på én. En anden ting, som er vigtig er at have tålmodighed med sig selv. Jeg kan tydeligt se på dit brev, at du slås mod depressionen. Du vil gerne have det bedre.

Måske kan du tænke om de mørkeste tanker, at det ikke er dig der taler gennem dem. Det er depressionen, der taler. Og depressionen er ikke dig. Den er en sygdom, som du har som følgesvend lige nu, men som med tiden gerne skulle forsvinde, når din behandling begynder at virke.

Hvis denne måde at tænke på hjælper dig, kan den måske også hjælpe din kæreste. Det kan være ved, at I minder hinanden om, når de mørke tanker kommer, at det er depressionen, der taler gennem dig. Og at du er meget mere og andet end din depression. Tror du, at I kan prøve det?

Jeg håber sådan for dig, at du snart må få det bedre. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen, hvis du får brug for os igen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.