Jeg kan ikke overskue mit liv længere

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige

Tusind tak for dit brev. Det lyder til, at du har det rigtig svært for tiden. Det er derfor godt, at du skriver ind til os. Det er ofte det første skridt på vejen til at få det bedre. Jeg vil give dig nogle bud på, hvad jeg synes, du kan gøre.

Du skriver, at du føler dig trist og såret uden at vide hvorfor. Du skriver også, at du ikke føler, at der er nogen, der forstår dig. Det kan være rigtig svært at gå rundt med alle de følelser selv. Vi får rigtig mange breve fra børn og unge, som har det svært. Der er mange, der skriver til os, at de ikke ved hvorfor, og ikke føler at andre forstår dem. Så du skal vide, at det er helt normalt at have det sådan.

Når man går rundt med sådan nogle tunge tanker selv, så kan det føles som om, man løfter rundt på en tung sten. Den kan til sidst føles så tung og tage al energien fra én, så man ikke orker noget som helst længere. Man kan føle sig helt sløv og uden energi, som du også skriver. Kan du forestille dig selv løfte rundt på den tunge sten?

Du skriver, at du gerne vil tage til læge eller til psykolog. Det synes jeg, lyder som en rigtig god idé. Du skriver også, at du ikke rigtig ved, hvordan du skal spørge dine forældre. Det kan være svært, at skulle fortælle andre at man har det rigtig svært, når man selv har svært ved at sætte ord på de følelser, man har indeni. Det forstår jeg godt.

Vi har på BørneTelefonen lavet en video, som giver nogle gode tips til, hvordan man fortæller noget der er svært. Den synes jeg, du skal prøve at se. Du kan se den her.

Hvis du alligevel ikke har lyst til at tale med dem om det efter at have set videoen, kan du også vise dem mit svar. Og så kan I måske bruge det som indgang til en videre snak. Hvad tænker du mon om det?

Du kan faktisk også selv ringe til lægen og bestille en tid til en snak. Nummeret står på dit gule sygesikringskort. Måske det vil være bedre for dig at snakke med lægen, før du snakker med dine forældre? Det er kun dig, der ved det. Du kan fortælle lægen det samme, som du har fortalt mig. Det giver så god mening, det du skriver.

Når man deler sine tanker og følelser med andre, så kan den sten, man løfter rundt på pludselig kunne føles lettere, fordi man nu er flere om at bære rundt på den tunge sten. Kan du mon forestille dig det billede? Det kan hjælpe til, at man pludselig får mere energi til andet end at være ked af det.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Jeg ønsker dig alt det bedste og held og lykke med at tale med dine forældre. Hvis du har brug for at tale med en voksen fra BørneTelefonen er du altid velkommen til at ringe til os på 116111. Og ellers er du velkommen til at skrive ind til os igen.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.