Jeg kan ikke mere

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det er bare rigtig godt, at du skriver til os igen, nu hvor du har brug for hjælp til flere forskellige ting. Man må altid gerne skrive til os, også selvom man har skrevet herind før. Jeg håber, at du fik hjælp til at komme videre, da du skrev til os sidst, og jeg vil også gøre alt for at hjælpe dig videre nu.

Du skriver, at du ikke har det så godt psykisk her for tiden, og at det blandt andet er på grund af mobning og nogle problemer med dine forældre. Du skriver også, at du nogle gange tænker over, hvad meningen er med dit liv, og at du også kan få tanker om selvmord. Det fortæller meget om, at du har det rigtig skidt for tiden, og at du har brug for hjælp.

Når man har mange problemer på én gang, kan man godt få det så dårligt psykisk, at man nærmest ikke kan se nogen mening med sit liv. Det hører vi fra mange børn og unge, der skriver ind til os, men heldigvis plejer det at blive lidt bedre, så snart nogle af problemerne bliver løst.

Du skriver også, at du ikke ved, om du har en depression. For at finde ud af om man har en depression, eller om der måske kan være noget andet galt, skal man snakke med sin læge. De ved alt om den slags og har talt med mange børn og unge, der har det på samme måde som dig.

Ville du have lyst til at tale med dine forældre om, om de vil tage med dig til lægen? Du kan sagtens tale med din læge alene, mens din mor eller far venter udenfor, hvis du vil have det bedst med det.

Du fortæller også, at dine forældre skændes, og at de nogle gange diskuterer, om de skal skilles. Det må være rigtig ubehageligt at høre på, og det forstår jeg godt, at du bliver meget ked af. Jeg tænker på, om dine forældre ved, at du kan høre deres diskussioner, og om de ved, at det gør dig ked af det? Hvis du ikke har fortalt dem det, kan du måske prøve at skrive en besked til en af dem? Du kunne for eksempel skrive sådan her:

“Hej Mor/Far. Jeg hørte den anden aften, at du og far/mor skændtes, og at I talte om, at I måske skulle skilles. Det gjorde mig ked af det, og nu tænker jeg meget over, om I faktisk skal skilles?” Det behøver ikke være nogen lang besked, men bare så de ved, at det gør dig ked af det. Du kan enten bare sende beskeden til din far eller mor eller til dem begge to. Hvad tænker du om det forslag?

På samme måde kan du også sige eller skrive til dine forældre, at du har det svært med at få skældud, når du har skændtes med din lillesøster. Det er en god idé at snakke med dine forældre om det en dag, hvor du og din lillesøster ikke har skændtes, så der ikke er en lidt dårlig stemning i forvejen. Så kan man nemlig lettere snakke om tingene på en god måde uden at blive sure på hinanden. Hvad tænker du om det?

Du skriver også, at du bliver mobbet i skolen og kaldt grimme ting. Det er slet ikke i orden at mobbe andre, og ingen skal kalde andre sådan nogle ting. Jeg kan læse, at du og dine forældre har talt med dine lærere om det, og det er rigtig godt. Men det lyder til, at der stadig er problemer, og det skal der gøres noget ved.

Vil du prøve at sige til dine forældre, at du stadig bliver mobbet og har brug for, at der bliver gjort noget ved det? Du kan også sige det til din lærer igen, og hvis det stadig ikke bliver bedre, kan du eller dine forældre sige det til skolelederen. Alle skoler skal nemlig have en plan for, hvad de skal gøre, hvis nogle bliver mobbet, og lærerne og skolelederen skal hjælpe med at stoppe mobning.

Hvis du gerne vil have nogle flere råd til, hvad du kan gøre ved mobningen, så kan du prøve at se på BørneTelefonens side om mobning

Til sidst vil jeg fortælle dig, at jeg bestemt ikke tror, at du overreagerer, når de to piger siger noget til dig. Hvis det gør dig ked af det, skal de ikke sige de ting. Nogle ville måske føle, at det bare var for sjov og være mere ligeglade, mens andre ville blive rigtig kede af det.

Vi er alle forskellige, og man kan ikke gøre for, hvordan man reagerer på forskellige ting. Hvis man siger noget til andre, der måske er ment for sjov, skal man også huske at stoppe, hvis den anden bliver ked af det. Det har de to piger måske brug for hjælp til at lære af en lærer eller en anden voksen.

Jeg håber meget, at du vil få talt med dine forældre og din lærer om det hele. Og så skal du vide, at det er supergodt, at du kontakter os, når du har brug for hjælp.

Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på nummeret 116111, hvis du har brug for at tale anonymt med en voksen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.