Brev
Jeg kan ikke mere
Ved ikke om det her er et farvel, men kan bare ikke mere.
Min far er aldrig stolt af mine karakterer altid skuffet… mine forældre råber altid af mig selvom det er min søster der gjorde det.
Mine venner ignorere mig, og de har så travlt med deres ting, at de ikke ligger mærke til at jeg er ved at bryde sammen. Min søster kalder mig fed,grim,hæslig osv men mine forældre hører det aldrig?!
Jeg har mareridt hver nat hvor jeg vågner grædende
jeg har brug for hjælp for jeg tror ikke jeg kan undgå lysten til at ende det hele igen…
jeg vil bare have en der holder af mig ligemeget hvad….
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Selv om det nogle gange kan føles som om, at du ikke kan klare mere - så vidner dit brev om, at der gemmer sig en stærk pige inden i dig, som ønsker en forandring. Dette er første skridt på vejen; at gøre opmærksom på sin situation og bede om hjælp. Det kræver mod og selverkendelse at komme dertil - og det har du!
Alle mennesker har brug for at føle sig set og holdt af. Det er med til at styrke selvværdsfølelsen, men også følelsen af at høre til et sted - derfor er dit ønske en meget naturlig ting. Når man ikke får sine behov opfyldt, kan man blive trist og ked af det.
Jeg er sikker på, at der er flere som holder af dig. Måske har de mennesker du omgås, svært ved at vise det eller måske glemmer de at gøre dig opmærksom på det. Så kan det være, at det negative får lov til at fylde mere end det positive, og det kan derfor være svært at se, hvordan man skal få vendt situationen.
Det at få sagt det højt, når man er aller mest ked af det, kan være svært. Du kan prøve at tænke på, at andre ikke kan læse dine tanker og derfor måske slet ikke er opmærksomme på din situation, som den ser ud lige nu?
Som du selv nævner i dit brev, så tror jeg også, at det kunne være godt for dig med professionel hjælp. Jeg tror, at det kunne være hjælpsomt for dig, at snakke med en psykolog - derigennem kan du bearbejde dine tanker og synet på dig selv. Du kan få redskaber til at få mere kontrol over din tanker.
Måske ville det være en god idé, at din familie også deltager et par gange eller flere. Det er nemlig ikke kun dig, der skal arbejde med nogle ting - det skal dine forældre og søskende også.
Du kan få kontakt med en psykolog gennem din egen læge. Det kan du også gennem din skole, eller gennem kommunen. Måske kan du tænker over, om der er en voksen, som du kender, som du kan bede om hjælp fra?
Indtil du får en tid hos lægen skal du vide, at hvis du kommer til at stå i en akut situation, så kan du altid henvende dig til BørneTelefonen. Vores telefon, sms og chat er åben hver dag fra 11-23. Og vores chat og telefon, er også åben fra 23-02. Vi kan tale med dig, lytte og hjælpe dig med at få den hjælp, som du har brug for.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Mange varme hilsner fra
BørneTelefonen