Brev
Jeg kan ikke mere
Hej BB, jeg er en pige på 10 år.
Jeg har mistet lysten til at leve, jeg føler at livet ikke er noget værd, og der ikke er en grund til at leve.
Jeg gør skade på mig selv og skær og slår mig selv!, nogle gange er jeg endda ved at dræbe mig selv, men så lykkedes det ikke!jeg har det ikke så godt med livet og vil bare gerne væk og få smerten til at forsvinde.
Jeg vil så gerne bare gøre en ende på det hele, og sige f**ck alle i verden,
jeg elsker min mor rigtig højt, men ikke mine søskende!, jeg føler at alle hader mig, jeg føler også jeg ikke er noget værd!, alle går og tror jeg er den perfekte pige og jeg bare har alt….men ingen ved hvordan jeg har det inden i.
Hvis jeg sidder og spiller et spil så hvis jeg dør eller noget lignene, så kan jeg finde på at give mig selv en lussing/rive i mig selv/dunke mig i hovdet med noget tungt/slå mig i hovdet/. Jeg er vokset op med en voldelig far, som har slået mug og mine søskende………..men det har det svære ramt mig hårdt, jeg går i børnegruppe hos mødrehjælpen, og alene samtaler. Men fortæller ikke alt, jeg vil ikke have andre skal vide hvordan jeg har det.
Mvh den 10 årig fortabte pige!!!
Håber i kan hjælpe mig og give mig et svar!
hav en god dag,
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år.
Jeg er glad for, at du har skrevet til BørneTelefonen og fortalt, hvordan du har det. Som du selv ved, kan det være rigtig svært at åbne op for sig selv og fortælle om alt det, der gør ondt indeni. Det har du nu gjort over for mig. Superflot!
Det lyder som om, at dit liv er rigtig svært lige nu. Det kan sagtens være volden fra din far, der har gjort, at du er i tvivl, om du er noget værd. Det er meget forskelligt, hvordan børn reagerer på vold. Nogle bliver triste og får dårligt selvværd, ligesom dig. Andre bliver vrede, og nogle prøver at se glade ud og lader som om, at de har det godt. Så selv om dine søskende også er blevet slået, reagerer de måske anderledes end dig. Det er helt normalt.
Du skriver, at du både går i gruppe hos Mødrehjælpen og til samtaler. Det er rigtig godt, at du allerede er i gang med at få hjælp. Det har du brug for.
Jeg kan godt forstå, at du helst ikke vil fortælle om, hvor fortabt du føler dig. Når man har det sådan, er der nogle børn, der tænker, at det måske bliver endnu værre, hvis det slipper ud. Kan du genkende det?
Jeg kan fortælle dig, at det bliver det ikke. Tværtimod vil du nok føle dig lettet og mindre ensom, hvis du får det sagt. Men det kræver mod at turde sige det højt.
Nu har du været modig og skrevet om din fortabthed i brevet her. Selv om det nok var svært, gik det da ganske godt, ikke? Måske kunne du allerede mærke en lille lettelse og lidt mindre ensomhed?
Jeg vil foreslå, at næste gang du skal til alene samtale, tager du dit brev med og viser det til din psykolog. Måske tænker du " Åh nej, det kan jeg ikke". Men jeg er ret sikker på, at du godt kan, hvis du gerne vil have hjælp. Og det tror jeg, du vil. Find modet i dig selv igen. Du vil ikke fortryde det.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen