Brev
Jeg kan ikke give slip
Hej. Jeg er en pige på 12 år, og folk tænker sikkert at jeg er et lille barn der tror jeg har problemer og bare vil have opmærksomhed, men jeg har det forfærdeligt indeni… for 2 år siden var min storebror i en modbydelig ulykke… kort fortalt, han rørte en køreledning og var indlagt i 4 måneder.
Jeg har det forfærdeligt hver dag, og jeg græder meget stille hver gang jeg skal sove… jeg føler der er ingen jeg kan snakke med, og har flere gange overvejet at tage mit eget liv. Nogle af pigerne fra årgangen driller mig lidt, og jeg føler mig nyttesløs… jeg har angst og trauma, og jeg har rigtig mange soveproblemer. Jeg får panik angreb hvis jeg er bare en smule over min senge tid, og jeg kan ikke være som andre teenageres…
Fra pigen som er bange.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Du har helt sikkert brug for al den hjælp, du kan få. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du skriver til os. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig på vej.
Du skriver, at du har det forfærdeligt indeni. Det er klart, for jeres familie har været ramt af en forfærdelig ulykke. Det er 4 måneder siden, at din bror om til skade. Det tager tid at komme igennem en ulykke som den, der har ramt jer. I må alle være meget påvirkede af ulykken – og mange ting er sikkert blevet anderledes hjemme hos jer.
Du skriver, at du har det forfærdeligt hver dag, og at du græder dig i søvn. Har du prøvet at fortælle dine forældre, hvordan du har det? Måske har du fornemmet – at der ikke rigtigt har været plads til dine følelser? Sorgen og forskrækkelsen må have fyldt meget hjemme hos jer de sidste mange måneder.
Det er så godt, at du alligevel har haft kræfter til at skrive herind. Du har med dette brev taget første skridt til at få hjælp og til at få det bedre. Så nu skal du tage næste skridt.
Jeg tænker, at du skal tale med en voksen, der kan hjælpe dig. Hvis du ikke kan tale med dine forældre, er der måske en anden voksen, som du kan tale med. Det kan være en fra din familie, en lærer, pædagog eller en helt fjerde person. Tror du, at du vil kunne gøre det?
At have angst og få panik hører sammen med en så alvorlig ulykke, som du beskriver.  Mit gæt er, at du også i en lang periode har savnet opmærksomhed –  og at du  har følt dig overset. Det er derfor helt i orden, at du nu gør opmærksom på det, du tænker og føler. Du skal slet ikke være undskyldende  overfor, at du har behov for opmærksomhed!
Har du været hos lægen og tale om det?
For der er en mulighed for, at din læge kan hjælpe dig med at formindske følelsen af angst. Måske kunne du bestille en tid hos lægen og tage derop med en af dine forældre eller en anden voksen, der kan støtte dig? En psykolog kan også hjælpe dig med at arbejde med din angst. Hvis du skal til en psykolog, skal du have en henvisning fra din læge.
Så mit råd vil være, at du går op til din læge og fortæller, om hvordan det er at være dig lige nu. Hvad siger du til det?
Der er også mulighed for, at du kan ringe til Børn, Unge & Sorg De er gode til at tale med personer, der oplever alvorlige ting som sygdom og alvorlige ulykker i familien. De ved, hvad det vil sige at være barn eller ung i en familie, der bliver rystet af sygdom eller ulykke.
Jeg sidder her og tænker på, at jeg tror, at det vil være godt for dig at ringe til BørneTelefonen. Her vil der sidde en voksen klar til at tale med dig. I vil så sammen kunne finde frem til, hvad der vil være godt for dig. Når du ringer til BørneTelefonen på 116111, er du anonym og det er gratis at ringe. Hvis du hellere vil skrive, kan du gå ind på vores chat, og så hjælper vi dig herfra.
Jeg håber, du har kunnet bruge mine råd og jeg håber, du har fået lyst til at overveje nogle af mine idéer – evt. sammen med dine forældre eller nogle andre voksne omkring dig. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover i at få formindsket eller måske helt fjernet din angst helt. Du fortjener nogle gode teenageår.
Jeg håber og tror, at din bror – trods det, han har været igennem – efterhånden får det bedre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen