Jeg har ikke lyst til at bo hjemme jeg er så bange!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for at du har skrevet til os, for det lyder bestemt ikke godt, sådan som du bliver behandlet hjemme af dine forældre. Ingen børn eller unge skal udsættes for vold, og jeg tænker, at du må være meget stærk og modig siden du har klaret det indtil videre. Men jeg tænker faktisk, at du er bedst tjent med at komme væk hjemmefra - også selvom din mor har truet dig, hvis du flytter i plejefamilie.
Det bekymrer mig også at høre, at du har selvmordstanker. Jeg håber virkelig, at du vil holde ud og bruge din styrke til at komme ud af de dårlige forhold du lever i.  Du fortjener at få et godt liv, og hvis det lykkes dig at komme hjemmefra, har du en god chance for at få et meget bedre liv.

Jeg vil anbefale dig, at du hurtigst muligt ringer til BørneTelefonen på 116 111 og fortæller dem det samme som du har skrevet til her. De vil kunne sætte dig i forbindelse med en voksen herfra (professionel bisidder), som kan hjælpe dig med at komme i kontakt med de rette mennesker i kommunen. Den voksne herfra vil støtte og hjælpe dig hele vejen igennem og være der for dig. Støtte dig med at få fortalt om det, som du oplever derhjemme. Når børn er udsat for vold og trusler derhjemme, så er det nemlig kommunen som skal hjælpe og beskytte dig. Hvis der er en risiko for at dine forældre kunne finde på at gøre dig noget, hvis du skulle komme i en plejefamilie, så er det også muligt at gøre det hemmeligt for dem, hvor du kommer til at bo.

Hvis du kender en voksen, som du har meget tillid til kan du evt. også sige det til vedkommende. Jeg tænker bare at det måske nok er vigtigt at dine forældre ikke hører om det før du er i kontakt med kommunen og med sikkerhed ved, at du er i sikkerhed og tryghed. Der er ingen grund til at vække dine forældres vrede, så du risikerer mere vold. Så derfor tænker jeg, at det nok er bedst at du ringer til BørneTelefonen, så I sammen kan lægge en plan for hvad du skal gøre. Det er gratis at ringe. Du kan også chatte eller sende sms, hvis du er bange for at nogen hører, hvad du snakker om i telefonen. Nummeret er 111 116 både til telefon og sms. Måske du kan gøre det fra skolen?

Hvis du syntes, at det er lidt svært at fortælle om, når du kontakter os, så kan du altid sige til rådgiveren, at du har skrevet et brev til Brevkassen og fortælle dit brevs id-nummer - så kan rådgiveren finde dit brev og finde ud af, hvad det handler om.

Jeg håber meget, at du vil kontakte os. Vi har hjulpet mange børn og unge, som er blevet truet af deres forældre til at få det bedre.
De bedste hilsner og store knus til dig
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.