Brev
jeg har brug for hjælp
hej bb
jeg overvejer begå selvmord.
jeg er blevet mobbet lige siden 1 klasse. da jeg er overvægtig. men det var ikke voldsomt det var mest lærene på min skole der blev ved med at mobbe mig.
min mor gik ned med stress mine forældre blev skilt. så jeg var alene jeg har en bror men han var ude med sine venner og var ligeglad min far var på døgn vagt og min mor var indlagt på hospitalet.
så jeg passet mig selv i ca. 1 år. der gik jeg i 4 klasse. min skole var meget efter mig ved ikke hvorfor. jeg blev venner med pige gruppen og ændret mig. så mine eneste venner forlod mig. så jeg hang på 8 lede piger som behandlet mig som lort. og jeg fik spiseforstyrerles men alle var ligeglad.
i 7 klasse blev jeg meget populær blandt drengene jeg elsket og være sammen med drenge jeg følte mig som mig selv.
jeg flyttet by da mine forældre ikke kunne klare at være i den by mere. jeg flyttet langt væk fra mine venner ca. 5 timer i bil.
jeg startet på en ny skole jeg fik depression angst og jeg har stadig spiseforstyrles
jeg fortalte det til mine forældre de var pænt ligeglade min far sagde ja men det er godt så taber du dig.
jeg blev hurtigt populær i min nye klasse jeg begyndte og feste og skrive til mange drenge.
lige pluslig i min gamle by begyndt alle og skrive grimt til fx. at jeg var en luder. også begyndte dem fra min nye klasse og sige jeg var en luder.
ingen tænker på mig
mine forældre siger bare jeg er opmærksomdeskrævene jeg har ingen og kunne snakke med har kun en rigtig ven og alle piger hader mig mine forældre er ligeglad med mig har de sagt til mig for de har fortravlt med min perfekte storebror.
jeg har kun mig selv og jeg kan ikke klare mere
jeg begyndte og cutte men jeg kan ikke mere
jeg har bedt om hjælp men ingen høre mig.
jeg begår selvmord efter min konfirmation. for jeg kan ikke komme i tanke om hvorfor jeg skal blive da jeg ingen venner har ingen familie og min mor og far er ligeglad med mig og alle mine lærere jeg har haft/har kan ikke lide mig.
jeg kan og vil ikke mere.
det værste er at alle tror jeg har så meget selvtilid og at jeg er så populær og smuk
men igen ved at jeg er ved at begå selvmord
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Og tak for, at du havde modet til at skrive ind om de ting, ingen andre ved noget om – nemlig dine følelser og tanker. Når tankerne begynder at kredse om at begå selvmord, er det nemlig rigtig vigtigt, at man finder modet til at bede om hjælp. Det har du gjort – og tak for det!
Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig, så selvværd og selvtillid ikke kun er noget, andre tror, at du har – men også noget, du selv oplever.
Det er tydeligt, når man læser dit brev, at din opvækst ikke har været den bedste. Nogle af dem, der burde have støttet dig allermest, har gjort det modsatte. Ingen tvivl om, at det har været hårdt og har gjort ondt. Og sådan burde ingen have det. Alle de ting har gjort, at du nok har oplevet meget mere end andre på din alder. Men måske har dine oplevelser også givet dig noget andet? Måske har de været med til, at du kender dig selv, dine tanker og dine følelser temmelig godt. Jeg er overbevist om, at din store selvindsigt kan hjælpe dig til at få det bedre med tiden.
Det er godt, at du har fundet ud af, at du trives bedre og kan være dig selv i selskab med drenge. Det er på ingen måde i orden, at du af den grund (eller en hvilken som helst anden grund) skal kaldes for ”luder”. Det er skolens pligt at sørge for, at du ikke skal opleve det. I første omgang, er det lærernes ansvar og i sidste ende er det skolelederen, der har pligt til at stoppe alle former for mobning på skolen.
Derfor vil jeg anbefale dig at gøre lærerne eller skolelederen opmærksom på, hvad der foregår. Måske kunne klassen have en generel snak om, hvordan man taler ordentligt til hinanden, så alle har det godt med at være i skolen?
Når man gennem flere år har haft det svært, kan det selvfølgelig godt påvirke en. Jeg tror også, at dine oplevelser har påvirket dig. Både spiseforstyrrelse, cutting, depression og angst kan skyldes oplevelser i din fortid. Derfor er det vigtigt, at du får snakket med nogen om din fortid.
Måske kunne du snakke med en lærer eller sundhedsplejersken på skolen, en pædagog eller måske nogle voksne i din familie? De vil alle sammen kunne snakke med dig om de ting, du har været igennem. Hvis du ønsker hjælp til at håndtere spiseforstyrrelsen og/eller cutting, kan du læse mere om mulighederne på https://www.lmsos.dk/. Er du i behandling for din depression og angst? Hvis ikke, bør du starte med at kontakte din læge. Lægen vil kunne henvise dig til behandling. Hvis du allerede er i behandling, bør du gøre opmærksom på, at du også har fået selvmordstanker. Hvis man har en depression, har man nemlig større risiko for at få selvmordstanker.
Måske er nogle af de her ting meget personlige, at skulle fortælle andre om? Og måske har du ingen idé om, hvordan du skal få startet på at fortælle? Så kan du overveje at skrive et brev – eller at vise dit brev her til Brevkassen, måske sammen med mit svar. Det har den fordel, at du får sagt lige præcis det, du vil sige. Og andre unge, der har gjort det samme, har fortalt, at samtalen nemmere kommer i gang på den måde.
Jeg håber, du har fået nogle idéer til, hvad du kan gøre. Hvis du får brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen