Jeg hader mit liv!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år,
Tak for dit brev. Hvor er det flot, at du har haft overskud til at skrive. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Det er mange voldsomme ting, du har oplevet i så ung en alder.
At miste en søskende er et meget stort tab, som fylder og påvirker i hele familien. Jeg tænker, at alle hjemme hos dig må være kede af det og savne din søster, og det er helt naturligt. Det er super hårdt for alle i en familie at savne og komme videre efter så stort et tab, som I har haft.
Har I mon som familie fået lidt hjælp i form af gode råd eller støtte…..? Jeg tænker, at for dig lige nu er det vigtigt, at du får snakket med dine forældre om, hvor meget du savner din søster, hvad du savner ved hende, hvordan du husker hende, om hendes livret, hvis der var noget dumt ved hende, eller hvis du kan huske nogle sjove ting, hun har sagt. Så kan det være en hjælp at få snakket med andre i familien, som også savner hende, og I kan sammen mindes hende, og det er godt for alle - ikke kun dig.
Men det er ikke sikkert, at de andre i din familie har mod eller overskud til at tage hul på sådan en snak. Ville du mon kunne starte eller kunne du bede en udefra - fx en lærer om at hjælpe dig med at få talt med de andre..? Det, at I kan være fælles om at huske din søster og få sat ord på, kan nemlig tit være en stor hjælp i sorgen for alle.
Måske kan det også være en hjælp for dig at have en lille bog at skrive dine tanker ned i om din søster, hvis der var ting I lavede sammen, der var sjovt osv. Det kan godt være det lyder fjollet, men tit kan det hjælpe at få sine tanker ned på papir, og så har du også en lille mindebog om din søster og dine tanker.
Jeg kan godt forstå, hvis du sommetider ønsker dig op til din søster, og at livet kan være uoverskueligt uden hende og de andre ting, du er ked af. Jeg tror, det er vigtigt, at du får fortalt din forældre, hvordan du har det. Måske er de slet ikke klar over, hvor meget du savner din søster, og hvor svært det er for dig lige nu.
Måske kunne det også være en hjælp at snakke med dine forældre om en sorggruppe. Kræftens Bekæmpelse har sorggrupper over hele lande, hvor børn og unge kan deltage, hvis de har mistet en forælder. Det gælder også, selvom dødsårsagen ikke er kræft. På deres hjemmeside www.cancer.dk kan I finde tilbuddene om sorggruppe.
Organisationen børn, unge og sorg, har også tilbud rundt om I landet og det kunne måske også være en mulighed..? De børn og unge som har været med i sorggrupper siger, at det gode er at møde andre, der også har mistet og opleve at man ikke er alene med de følelser, som er ved at tage livsmodet fra en.
Jeg ved godt, at meget er uoverskueligt lige nu for dig, men jeg håber du kan finde lidt mere mod og bede dine forældre (eller andre, du kender) om hjælp, så du kan få den støtte, du fortjener, så du kan få et godt liv og lære at leve med savnet af din søster.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig og som evt. også kan hjælpe dig med at kontakte din kommune, hvis du har brug for at de undersøger, hvordan de bedst kan støtte dig og din familie...

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.