Brev
Jeg hader at leve
Hej BørneTelefonen
Jeg har virkelig ikke lyst til at leve mer. Jeg har selvmordstanker hele tiden, som når jeg går på vejen overvejer jeg at gå ud foran en bil. Jeg tænker tit på om hvis jeg dør ville nogen så savne mig?. Der er ingen der accepterer mig som homoseksuel ingengang min familie. Jeg føler ikke jeg er god nok til noget, og hader virkelig mig selv.
Håber i kan hjælpe
14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt gået, at du skriver ind til BørneTelefonen og fortæller om de tanker du går med. Det lyder ikke særligt rart for dig, og derfor vil jeg rigtigt gerne prøve at give dig nogle råd.
Det er bekymrende, når du skriver, at du har selvmordstanker hele tiden og overvejer at gå ud foran en bil, når du går på vejen. Det må være rigtigt hårdt at have det sådan, og det har du faktisk ret til at få hjælp til.
Du skriver, at der ikke er nogen, der vil acceptere dig som homoseksuel – ikke engang din familie. Det er ikke fair på nogen måde. Det er helt okay at være homoseksuel, og det er super godt, at du står ved det. Vær stolt over den, du er – uanset hvad andre mener.
Du skriver også, at du føler, at du ikke er god nok til noget, at du hader dig selv, og at du tit tænker på, om nogen ville savne dig, hvis du dør. Det er mange svære tanker, du går med helt selv. Har du mon forsøgt at fortælle din familie eller nogen andre, hvordan du har det?
Det er tit en god idé at fortælle om sine tanker og følelser til en voksen, man er tryg ved, når man har det dårligt. De voksne har pligt til at hjælpe dig, når du synes, at det er svært. Det er deres ansvar, at du har det godt derhjemme og i skolen og andre steder.
Måske har du mod på at tale med din familie om det? Det kan også være, at det er bedre for dig at fortælle det til en lærer eller skolesygeplejersken? Du kan også ringe til din egen læge, som er vant til at tale med mennesker om alt muligt. Lægen plejer at være rigtig dygtig til at lytte og hjælpe.
Jeg tror, at det er vigtigt, at du får hjælp, så du ikke skal gå med selvmordstanker, og så du kan få det bedre hurtigst muligt. Måske har du lyst til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 og få en snak. Vi vil altid gerne tale med dig og hjælpe dig videre.
Hvis du føler, at homoseksualiteten, og det med at blive accepteret som homoseksuel, fylder meget hos dig, kan du også ringe til LGBT Ungdomstelefon. Der kan du ringe eller chatte med en ung rådgiver om fx at være homoseksuel, og om hvordan du har det med det.
Det er virkelig modigt af dig at skrive til BørneTelefonen. Mon du også har mod på at tale med en voksen tæt på dig?
Jeg håber i hvert fald, at du vil overveje at ringe til os og få en snak – eller tale med en sød voksen, så du kan få hjælp. Det har du ret til. Masser af kram fra BørneTelefonen.