Jeg gider ikke leve mere!

Hej
Jeg er en pige der lige er fyldt 16 og er nu kommet ind i en rigtig træls periode. Jeg magter ikke at leve mere jeg føler ikke at livet er noget for mig og har i det hele taget bare ikke lyst.

Jeg har ikke nogen grund har/haft en dejlig barndom, de dejligste venner og klare mig ok i skolen.

Det hele er bare noget der skal overståes, syntes slet ikke det er fedt at leve mere så det eneste der holder mig fra at tage afsked er de personer der bliver kede af det. Føler ikke det er fair for dem og hvis jeg gør dette er jeg jo også mega egoistisk.

Jeg går til en sport som jeg engang elskede nu ser jeg det bare som noget der skal overståes (har sagt at jeg ikke gider mere), det samme gælder mit fritidsjob og generelt bare ting som burde være sjove. Kan ikke se hvad mit job skal være når jeg bliver voksen for er bange at jeg også bare ser det som noget der skal overståes.

Hvad er meningen overhovedet med det hele alligevel, vi dør jo også, kan ikke se hvorfor jeg ikke bare kan tage afsked nu? Hvad er meningen med alt det her?? Hvorfor skal man leve, hvorfor er menneskene overhovedet skabt? Det eneste vi gør er at ødelægge den her planet alligevel. Forstår det virkelig ikke!

Føler ikke jeg kan forklare det her ordentligt ikke med ord.

Gider ikke græde mig i søvn hver aften mere.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tusind tak fordi du skriver til BørneTelefonen og fortæller om dine tanker og følelser. Når du skriver, at du ikke har lyst til at leve mere, bliver jeg bekymret. Det er ikke rart at have det på den måde, og sådan skal det selvfølgelig ikke være. Jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig, så godt som jeg kan.

Du fortæller, at du ikke har nogen grund til at have det sådan, fordi du har har/har haft en dejlig barndom, de dejligste venner, og at du klarer dig godt i skolen. Det lyder skønt. Hvor er det ærgerligt, at du så er kommet ind i en træls periode.

Jeg kan dog fortælle dig, at det sker for mange mennesker på et eller andet tidspunkt i livet. Og ofte venter en bedre tid efter den trælse periode. Det er vigtigt at huske på – også selvom det virker meningsløst lige nu.

Det lyder på ingen måde rart, at den sport, som du plejer at elske og dit fritidsjob bare er noget, der skal overstås nu. Og jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det får dig til at frygte, om du som voksen får et job, der også bare skal overstås.

Det er svært for mig at vide præcis, hvordan du har det. Men ud fra det du fortæller, bliver jeg bekymret. Det er dog helt normalt at tænke over, hvad meningen med livet er, hvorfor mennesker ødelægger sin egen planet, hvilket menneske du selv skal ende med at blive og alle mulige andre tanker.

Du har en alder, hvor der sker rigtigt mange ting og meget begynder at ændre sig. Du får måske nogle andre behov end du plejer at have. Der er også rigtig mange krav til at klare det godt og skulle vælge uddannelse og overveje, hvad man gerne vil arbejde med en dag. Det kan alt sammen være svært at forholde sig til Mon det er sådan, du har det?

Nogle gange når man til en punkt, hvor man har brug for forandring i sit liv, eller har brug for at få afklaret nogle ting. Og hvor den måde man har levet på måske ikke passer så godt til en længere. Det er helt naturligt men kan føles svært i starten, indtil man finder ind til, det der nu giver mening. Lige nu lyder det som om, at det er meningen med livet, der fylder meget hos dig.

Min erfaring siger mig, at det kan være meget forskelligt, hvad meningen med livet er. Måske kan du i stedet overveje, hvad meningen med lige præcis dit liv er? Det kan være, at du har en drøm om et bestemt arbejde? Om at rejse et bestemt sted hen? Om at få et barn, når du bliver voksen? Eller noget helt andet? Hvad kan du godt lide at lave her i livet? Og hvad drømmer du om?

Måske ville det hjælpe dig at skrive det ned. Prøv for eksempel at lave en liste over dine mål, eller de ting du elsker allermest. Nogle har meget glæde af det. Mon du også synes, at det virker for dig? På den måde kan du måske langsomt finde ind til noget, som giver mening for dig?

Du skriver også i dit brev, at det eneste der holder dig fra at tage afsked, er de personer, der bliver kede af det. Og du skriver, at det ikke er fair over for dem, og at det ville være egoistisk. Det siger mig faktisk, at du ikke er egoistisk, men derimod empatisk og betænksom. Det er virkelig imponerende og modent.

Jeg synes også, at det er super sejt, at du allerede har sagt, at du ikke gider mere i forhold til sporten. Gad vide hvem du har sagt det til? Din mor og far måske? Og hvad mon de eller personen sagde til det?

Det er sådan, at det er de voksne, der skal sørge for, at du har det godt. Lige nu lyder det som om, at du har en træls periode, og derfor har du ret til at få hjælp, så du kan få det bedre og ikke skal græde dig selv i søvn hver aften. Sådan skal det på ingen måde være.

Jeg tænker, at et godt råd til dig er at tale med nogen om det. Du har været utroligt god til at sætte ord på dine tanker og følelser i brevet her. Jeg synes ikke, at du skal gå med selvmordstanker helt alene mere. Derfor overvejer jeg, om der måske er en sød voksen, du kan betro dig til?

Måske kan du tage en snak med din mor eller far om det? Det kan også være, at du tænker, at det ville være bedre at fortælle det til en lærer eller en træner, du er tryg ved?

Du kan også tale med din læge om den slags følelser og måske få en henvisning til en psykolog. På denne side her, kan du se om din kommune tilbyder gratis psykologhjælp til unge med selvmordstanker.

Du har også mulighed for at ringe, SMSe eller chatte med os på BørneTelefonen. Vi vil rigtigt gerne hjælpe dig videre.

Jeg tror det er vigtigt, at du får talt med en voksen om det hurtigst muligt, så du kan blive hjulpet. Det er alt for mange bekymringer at gå med helt selv. En masse kram til dig fra BørneTelefonen.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.