Brev
Jeg gider ikke at leve
Hej jeg er en pige på 12 år jeg gider ikke at leve jeg hader at gå i skole når jeg ser på de andre piger ville jeg bare gerne være som dem men det kan jeg ikke jeg har det rigtig svært og jeg kan ikke snakke med nogen om det jeg vil gerne være som de ander min ex bedstevinde går også og taler om mig bag min røg jeg vil gerne bare dø gider ikke at lever der er også meget mere men vil prøve at gøre det kort
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Det er super sejt af dig, at du har det mod, det må have krævet af dig at skrive herind. Det er nemlig slet ikke meningen, at du skal gå rundt og have det sådan – derfor er det godt, at du skriver herind.
Jeg har nogle idéer til, hvordan du kan få det bedre, og vil rigtig gerne give dem videre til dig.
Du skriver i brevet, at du gerne vil være som de andre piger. Det kan jeg godt forstå, for sådan er der nemlig rigtig mange i din alder, der har det. Men alligevel synes jeg, det er meget bedre, at du er dig selv.
Du indeholder nemlig en masse sider. Du har ting, du interesserer dig for. Og din måde at være på, er mindst lige så god som de andre pigers. Der er faktisk en masse grunde til, at både dig selv og andre skal holde af dig – præcis som du er.
Du er mange timer i skole hver dag. Derfor er det vigtigt, at du har det godt, mens du er i skole – og du har det godt med de andre piger og drengene.
Det er de voksnes ansvar, at alle børn har det godt, derfor er det vigtigt, at du finder en sød voksen i skolen, du kan snakke med. Det kan være din klasselærer. Det kan også være en af de andre lærere eller en pædagog. Han eller hun kan måske også hjælpe dig med at få snakket med din ex bedsteveninde?
Mange børn og unge, der har noget vigtigt at fortælle til en voksen, har fortalt, at de ikke har vidst, hvordan de skulle sige det. Har du mon også tænkt sådan?
Måske kunne du vise dit fine brev her til brevkassen til en af de voksne – måske sammen med mit svar? I dit brev er du nemlig rigtig god til at fortælle, hvordan du har det.
Ved dine forældre, hvordan du har det? Nogle gange kan forældre nemlig godt være optagede af andre ting som arbejde eller andet. Og rigtig mange forældre vil rigtig gerne hjælpe deres børn med at få det bedre – men nogen forældre ved bare ikke, at der er brug for hjælp.
Kunne du have mulighed for at snakke med dine forældre? Eller måske nogle andre voksne i din familie?
Du har skrevet i brevet, at der også er meget mere, du ikke har skrevet om i dit brev. Nogle af de ting kunne du måske have lyst til at ringe eller skrive til BørneTelefonen og fortælle om? Vi har åbent alle dage og du kan godt ringe eller skrive uden at fortælle, hvem du er.
Jeg ønsker dig alt det bedste. Og jeg både tror og håber, at der er voksne omkring dig, der vil gøre alt for hjælpe dig, så du får det meget bedre. Husk at du altid er velkommen til at skrive eller ringe på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen