Brev
Jeg forstår ikke min hjerne
Hej børnetelefonen, jeg er en pige på 15 der ikke rigtig kan finde rundt i sine følelser.
MIN HISTORIE:
Efter mine forældre blev skilt for snart 3 år siden har jeg haft det rigtig svært. Nogle måneder efter skilsmissen tror jeg min ”depression’ startede. Jeg havde selvmordstanker men begndte også ikke at kunne koncentrere mig i skolen. Jeg ved godt det er normalt i den alder men såden jeg havde det tænker jeg ikke er normalt. Men efter nogle måneder var det som om ”depressionen” var såden lidt on/off, men så begyndte jeg at miste lysten til en sport jeg havde spillet i næsten 7 år og jeg elskede at spille fodbold, det var på en måde mit fri rum. Men jeg det bragte mig egentligt ikke rigtig glæde mere selvom jeg på en måde savnede det. Jeg begyndte at blive mere træt og ”doven” end jeg normalt var og gik ikke rigtig op i noget men jeg ved ikke rigtig om det var depression. Det stod egentligt på i 1 år. Så her for et halvt år siden begyndte alt at gå ned af bakke, jeg tror jeg har angst og depression men er ikke helt sikker for har ikke været til en læge/psykolog. Jeg blev bange konstant for alt til at tro jeg 100% ville blive kidnappet,voldtaget eller dræbt snart til bare generelt at være bange for at noget pinligt skulle ske for mig eller at møde ne mennesker. Jeg begndte også med selvmordstanker igen og denne gang selvskade. Jeg følte mig så rastløs og som om der ikke rigtig var noget der gav mening. jeg kunne ikke gå over en bro eller stå på togstationen uden at tænke på at hoppe ned (selvom det står i datid så har jeg det stadig sådan). Men her får 2 måneder siden flyttede jeg til et andet land for nogle andre grunde. Jeg troede det ville blive bedre men som det ser ud nu er det kun blevet slemmere. Jeg har så også lige fundet ud af at min kusine har depression og går hos en psykolog og det fik mig så til at tænke.
MIT SPØRGESMÅL:
Jeg kunne virkeligt godt tænke mig at komme til en psykolog og få snakket men er sygt bange for at spørge min mor. Jeg ved ikke helt hvor meget såden noget koster, men vi er meget penge presset lige nu så det er en af grundene til at jeg ikke tør spørge. En anden grund er at jeg er bange for at hun siger nej og så ligner jeg lidt en idiot, men jeg har virkeligt brug for at få snakket med en om det som ikke kender mig.
men hvordan kan jeg spørge og lyder det som om jeg har depression og/eller angst
det skal lige siges at der er en hel masse andre ting der også ”sker” som jeg bare ikke lige har fået skrevet for ellers ville det her blive en endu større roman end det allerede er.
kh den meeeeeeget forvirret pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev, hvor du virkelig fint beskriver de tanker og bekymringer, du går og tumler med. Det kan være rigtig svært at bede om hjælp, når man går og har det dårligt. Så først og fremmest er det et rigtig flot og modigt første skridt, at du har skrevet til BørneTelefonen.
Du beskriver, at du efter dine forældres skilsmisse for 3 år siden oplevede at få det dårligt. Du fik selvmordstanker og kunne ikke koncentrere dig i skolen. Det er naturlige reaktioner på, når der sker noget svært, som at ens forældre skilles. Mange oplever også at føle vrede, få skyldfølelse og lignende. Jeg ved ikke, om du også har haft det sådan? Men jeg skriver det for, at du skal vide, det er helt naturligt.
Du spørger om, hvordan du kan snakke med din mor om, at du ikke har det så godt og godt kunne tænke dig at komme til en psykolog. Det kan være en svær snak at tage hul på. Andre, der har stået i lignende situationer, synes, det er hjælpsomt at vise brevet her og det svar, de har fået til nogen. Du kan måske overveje, at vise brevet til din mor?
Evt. kan du også selv skrive et brev til din mor, hvor du fortæller hende det, du har lyst til, at hun skal vide i første omgang? Så kan I forhåbentligt få en god snak og sammen finde ud af, hvordan du kan få noget hjælp til at få det bedre.
Pengene virker også til at være noget, der bekymrer dig. Jeg forstår, det fylder, når økonomien er knap. Men jeg tænker, at du fortjener noget hjælp til at få det bedre. Der er dog nogle muligheder for billige/gratis løsninger.
Hvis du tager til din egen læge, og lægen vurderer, at det kan være en god hjælp for dig at komme til en psykolog, så kan lægen lave en henvisning. En henvisning betyder også, at Sygesikringen betaler for noget af psykologhjælpen, mens man selv stadig skal betale en del af beløbet også.
I nogle tilfælde kan kommunen tilbyde nogle gratis psykologtimer. Det kan du – evt. sammen med din mor – undersøge ved at ringe til jeres kommune og forhøre jer om mulighederne. Deres nummer kan findes på deres hjemmeside. Hvis du har brug for hjælp til at finde frem til det, er du velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111.
Du spørger også til, om du har en depression eller angst. Jeg forstår, at du bliver både i tvivl og søger svar. Det er ens egen læge, der kan lave en vurdering af, om man har depression eller angst. Det gøres typisk ved en samtale, hvor man også skal udfylde et spørgeskema. Da jeg ikke er uddannet læge, kan jeg ikke give dig et konkret svar. Men jeg tænker, at det kan være en god idé at tage til lægen, så du kan få det afklaret og kan få den rette hjælp, hvis det viser sig at være en depression eller angst.
Når bekymringerne fylder meget i hovedet, kan det være hjælpsomt at have nogle ”øvelser” eller aktiviteter at tage sig til. Det kan være en god idé at lave noget, du synes er rart eller sjovt, for at aflede tankerne. Men du kan også lave fx vejrtrækningsøvelser, hvor man giver kroppen ro og fokuserer på vejrtrækningen, eller skriveøvelser, hvor du får tankerne ”ud af hovedet” og ned på papir.
Der er ikke nogen øvelser eller tilgange, der er rigtige eller forkerte – Det skal bare virke for dig. Du kan evt. tage et kig på Psykiatrifondens Mentale Motionscenter, hvor de har en samling af gode råd og øvelser.
Jeg håber, at du kan bruge mine tips til at håndtere bekymringerne, når de kommer til dig. Jeg håber også, at du kan bruge mine råd til at snakke med dig mor, så du kan få det bedre, det har du fortjent.
Hvis du oplever at tankerne tager overhånd, er du meget velkommen til at ringe på 116 111, så du kan få ”luftet lidt ud” i dem.
Kærlig hilsen BørneTelefonen