Jeg føler mig død

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg er glad for, at du har taget dig tid til at skrive herind, for når man går rundt og tænker på døden, har man brug for hjælp.

Du skriver, at du ikke tør fortælle folk, hvordan du har det, da du er bange for, at de vil "droppe dig". Nu har du været så modig at fortælle mig, hvordan du har det – og jeg får slet ikke lyst til at ”droppe” dig. Tværtimod. Jeg får lyst til at give dig et stort knus og hjælpe dig.

Og så får jeg lyst til at fortælle dig, at jeg slet ikke er enig, når du skriver, at der ikke er ”en eneste positiv ting” at sige om dig. Jeg ser nemlig en pige, der kan siges en masse positivt om. En pige, der kæmper og beder om hjælp, selvom hun har oplevet en masse voldsomme ting, hun ikke skulle have oplevet. Og som derfor helt forståelig har brug for noget hjælp. Og så ser jeg en pige, der er meget dygtig til at formulere sig – og som er betænksom. Du vil nemlig helst ikke gøre din mor ked af det.

Måske kan du også se den pige? Og se, at hun har brug for hjælp og derfor må fortælle andre, hvordan hun har det.

Hvis du synes det er svært, så prøv at forestille dig, at en sød veninde fortalte dig, at hun havde det svært og derfor havde brug for din hjælp. Hvordan ville du så reagere? Mon ikke du ville hjælpe hende? Faktisk vil de fleste folk gerne hjælpe, hvis de kan. Men før man kan hjælpe, har man brug for at få at vide, at ens ven har brug for hjælp…

Derfor er det også så vigtigt, at du tør fortælle, hvordan du har det. Jeg tænker sådan på, om du mon har mod på at prøve at tale med en, der kan hjælpe dig? Du nævner selv nogle forskellige personer i dit brev, fx din mor og venner, men måske ville det være lettere, hvis du fx startede med at tale med din lærer eller pædagog om det?

Hvis det er for svært at sige højt, kan du skrive et brev. Det kan fx være det brev, som du har sendt herind, som du viser. Jeg er nemlig slet ikke i tvivl om, at du har brug for professionel hjælp, så du stille og roligt kan få styr på de ting, der gør dig så ked af det. Måske vil det også hjælpe dig meget, hvis du fik lov til at sætte ord på alle dine tanker?

Jeg håber, at du måske har fået mon på at prøve at fortælle, hvordan du rigtig har det? Du fortjener nemlig hjælp, så du kan få det godt.

Du er selvfølgelig altid meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 - vi vil meget gerne lytte til dig og støtte dig i at få noget hjælp.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.