Brev
Jeg er forvirret
Hej, jeg er en Pige på 16 snart 17. Jeg har skrevet jeg er forvirret fordi jeg i et års tid nu efter en meget voldsomt depression, er kommet ovenpå igen, men kan ikke rigtig komme væk fra selvmordstankerne. Dagligt tænker jeg på “himlen” og på at jeg hellere vil være der hvor jeg kan tage imod min familie som gamle, og gøre det klar til dem, til når de engang skal herfra. Jeg har altid problemer! Min familie er den mest fantastiske i verden! Jeg er fået alt den hjælp jeg behøver! Men kan ikke få det ud af hovedet.. Ved ikke om jeg er noget til det nu hvor jeg virkelig har lyst til at gøre det, eller om jeg er klar til at gå videre i mit liv som “ikke okay”. Vil ikke skabe flere problemer for min familie med mine tanker. Jeg er okay men er ikke sikker på det bliver ved med at være sådan. Jeg er konstant bange.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 – snart 17 – år
Jeg forstår godt, at det er hårdt, og at du er forvirret, når du oplever at tumle med nogle svære tanker om selvmord. Først og fremmest vil jeg rose dig for, at skrive til BørneTelefonen og dele dine tanker. Det fortæller mig, at du har et ønske om, at det skal være anderledes. Og det er også rigtig godt, så du ikke skal gå med tankerne selv!
Du beskriver, at du for et års tid siden fik en voldsom depression. Jeg tænker, det virker til, at du har gjort meget allerede, siden du nu kan have det okay og faktisk er ovenpå – i hvert fald i forhold til depressionen. Det er virkelig stærkt gået!
Mon du havde eller stadig har noget professionel hjælp? Det kan være rigtig hjælpsomt at få noget professionelt hjælp, når man har en depression, men også hvis man går og har selvmordstanker. Måske du derfor kan dele de tanker du beskriver i brevet her, med en psykolog, læge eller lignende? Det har du måske allerede gjort, men så længe det stadig fylder hos dig, er det altid ok at gøre det igen.
Himlen, og det at kunne være der og tage imod din familie virker til, at være noget der fylder en del for dig. Det fortæller mig, at du er enormt omsorgsfuld, og ønsker det bedste for din familie. Mens de også virker til at være en enorm god, støttende og hjælpsom familie for dig. Nu tænker jeg bare højt: Du kan gøre så meget godt for og med din familie, mens du er her. Det håber jeg, du vil holde fast i.
Du skriver, at du ikke vil skabe flere problemer for din familie med dine tanker. Det forstår jeg godt! Og det er også noget, jeg hører fra mange andre, der har stået i lignende situationer. Men hvis vi nu skulle prøve at vende det om: Hvis en i din familie eller en god ven havde det rigtig skidt. Ville du så helst, at de gik med det selv, så du ikke blev bekymret – eller at de fortalte dig om det, så du havde muligheden for at hjælpe og støtte?
Jeg lægger mærke til at du skriver, du er okay, men også at du ikke er sikker på at det vil fortsætte sådan. Jeg synes det er så flot, at du mærker efter og er opmærksom. Når man har haft det rigtig skidt i en periode, kan man godt gå og være bekymret og bange for at få det sådan igen. Du skriver også, at du er bange hele tiden. Jeg ved ikke, om det også er sådan noget, du tænker på?
Nogle gange kan det være hjælpsomt at forestille sig, at ens liv har årstider. At vi har perioder med sommer, sol og varme, men også perioder med vinter, kulde og regn. Altså om man har det rigtig godt, og i andre perioder knapt så godt. Nogle gange varer årstiderne længere end andre.
Med andre ord, er det naturligt, at man har ned- og opture, såvel som gode og dårlige dage. Men at du har en periode med svære tanker, betyder ikke nødvendigvis, at du går en lang og hård vinter i møde. Selvom det er godt at være opmærksom! Jeg håber, du kan følge mig?
Jeg tænker, om din familie kan være en hjælp i forbindelse med dine selvmordstanker også? Vi ved, at det kan være en kæmpe hjælp at dele sine tanker med nogen. Sådan nogle tanker har det nemlig med at vokse sig større, hvis man går med dem helt selv. Måske kan det være hjælpsomt at vise en i din familie brevet her, og mit svar? Vi hører fra mange andre i lignende situationer, at det gør det lettere, når de kan vise brevet.
Jeg håber, du vil bruge den hjælpsomme familie, du har omkring dig – og også vil fortsætte med eller række ud til professionel hjælp, så du kan nå videre i processen med at få det bedre igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen