Jeg er bange

Jeg er en pige på 15 år som er kommet godt ind i min kommunes system for Spiseforstyrrelser.

Jeg går til ugentlige tjek på hospitalet (psykiatriske afdeling) og de har fået mig op på min idealvægt nu…. Jeg hader det!

Jeg har aldrig haft det så slemt før. Jeg bliver så deprimeret at jeg slår mig selv så hårdt jeg kan for at få vreden ud. Jeg laver brændemærker med en madelastik over det hele på min krop. Jeg har også skåret i mig selv… Jeg kunne blive ved med ting jeg har prøvet for at få smerten til at gå væk.

Jeg er ikke så glad for at snakke med mine forældre om det, så jeg spiller ret tit 2 personer. Jeg har haft selvmordstanker som jeg begynder at få tilbage da jeg ikke kan falde til ro nogle steder, det føles bare forkert at være i min krop. Jeg har hele tiden tanken kørene oppe i hovedet at så snart jeg kommer ud fra hospitalet så kan jeg sulte mig selv igen. Mine dage er bare bedre hvis ikke der er med med i dem.

Mine venner forstår mig ikke, min kæreste prøver så godt han kan og lægerne tør jeg ikke åbne mig 100% op til fordi de har pligt til at sige ting som selvmordstanker og selvskade til mine forældre og jeg vil ikke have mine forældre skal vide de ting om mig, jeg er bange for at svigte dem og i det hele taget bare bange for også at blive indlagt.

Den læge jeg har har nemlig indlagt min gamle bedste veninde og hvad det har gjort ved hende er forfærdeligt. Jeg vil ikke ende som hende.

Fra pigen der Håber hun snart får nogle lyspunkter i livet.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Når jeg læser dit brev kan jeg tydeligt se de to piger foran mig som du fortæller at du ret tit spiller. På papiret ser det jo egentlig ud til at gå dig meget godt: Du er kommet godt ind i et forløb og er ved at nå din idealvægt, du kommer til dine ugentlige tjek og giver udtryk for at det går fint, du har en kæreste og nogle forældre der bekymre sig for dig. Samtidig kan noget i dig dog ikke sætte pris på de gode ting der er i at nå din idealvægt. Du skriver i overskriften at du er bange. Mon du er bange for hvad der sker når dit forløb afsluttes eller for hvad du kan finde på at gøre ved dig selv, hvis du bliver ved med at have det som du har nu?

Har hørt fra andre unge, der er i behandling for en spiseforstyrrelse, at der kommer meget fokus på vægten og det at tage på og ikke så meget fokus på følelserne og hvordan den unge egentlig går og har det indeni, mon du kan nikke genkendende til dette? En spiseforstyrrelse handler ikke kun om mad, men om følelser. Og det er disse følelser, du også skal have hjælp til at få bearbejdet for at du kan få det bedre.

Du fortæller du ikke tør åbne dig 100% overfor lægerne, fordi de så nok til fortælle dette til dine forældre. Det har du nok ret i, men det virker også til at du har forældre og en kæreste der elsker dig og som måske lige når de hører det vil blive chokerede og bange, men som også vil være taknemmelige for din åbenhed og rækken ud efter hjælp. Har du mon tænkt over det på den måde? Håber derfor du vil forsøge at tale åbent med lægerne, så de kan hjælpe dig. Ingen kan jo læse dine tanker og følelser. Du må hjælpe dig selv, ved at tro på, der er hjælp at få, også i forhold til selvskaden og de mørke tanker. Du har fortjent at få det bedre.Måske der er en psykolog i det team der hjælper dig? Tænker netop en psykolog vil være god for dig at tale med omkring dine tanker?

En anden mulighed kunne være at kontakte LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrreser og selvskade), www.lmsos.dk. De har forskellige muligheder for at hjælpe dig, som du vil kunne læse om på hjemmesiden. Fx en rådgivende samtale og støttegrupper. Du vil kunne kontakte dem helt anonymt og få en snak med dem. Og det er også muligt, hvis du har modet til det at vise dine forældre deres hjemmeside, da der også findes mange tilbud til pårørende, hvordan de bedst støtter op om den unge.

Du må bevare håbet og kæmpe videre – du har taget første skridt på vejen ved at skrive herind! Det er en lang og sej proces og du vil mærke svære dage og dage der går bedre. Husk, du er altid velkommen til at kontakte os igen hvis du har brug for det. Jeg ønsker dig alt godt med på vejen.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser