Internetven

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M på 14 år!

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det er en rigtig svær situation, du er i med pigen fra England. Hvor er bare sødt af dig, at du har snakket så meget med hende, og har hjulpet hende igennem så meget - men det lyder også til, at det er på tide at sige fra.

Først og fremmest vil jeg sige til dig, at jeg synes det er en rigtig god beslutning du har taget om, at du ikke længere har lyst til at snakke med hende. Det er rigtig vigtigt, at vi alle husker at passe på os selv, og det gør du, når du kan mærke, at de ting pigen siger til dig, påvirker dig i en negativ retning, og at du derfor er nødt til at afbryde kontakten med hende, så du ikke selv får det dårligt. Det kan også være rigtig hårdt, at lytte til andres problemer, og føle at man har et ansvar for at hjælpe dem. Det er en meget stor opgave og et meget stort ansvar pigen fra England pålægger dig, når hun siger, at hun ikke har andre end dig. Jeg synes også, det er meget voldsomt, at hun vælger at springe ud fra en bro, fordi du ikke har haft mulighed for at være på nettet i 4 dage. Når hun gør sådan nogle ting, synes jeg, at hun forsøger at ’bestemme’ hvad du kan gøre, ved at give dig en form for dårlig samvittighed over, at du ikke står klar til at hjælpe hende, når hun har brug for det. Når hun gør sådan noget siger hun indirekte, at du ikke kan tage steder hen, hvor hun ikke kan få kontakt med dig i 4 dage. Det er ikke i orden, at hun vil ’bestemme’ over dig på den måde, og pålægge et så stort ansvar.

Jeg vil slet ikke underkende, at pigen har det rigtig svært, men selv om hun har det, og du har hjulpet hende meget, skal du alligevel have muligheden for at kunne leve dit eget liv, uden at hun forventer at hun kan få kontakt med dig hele tiden. Jeg kan godt forstå, at det skræmmer dig, at hun pålægger dig sådan et ansvar. Det er virkelig sejt, at du nu har besluttet dig for at sige fra over for det.

Ud fra det du skriver, tænker jeg, at pigen har så store problemer, at hun har brug for voksen og professionel hjælp til at løse dem. Jeg synes, derfor at du skal skrive en mail til pigen, hvor du fortæller hende, at hendes problemer påvirker dig alt for meget, og at du ikke kan tage ansvar for at hjælpe hende. Ligesom du har beskrevet det i brevet til brevkassen.

Jeg synes også du skal skrive til hende, at du tror, at hun har brug for noget professionel hjælp for at få det bedre, og at du ikke er den rette til at hjælpe hende længere, da det er for stor en opgave for dig. Jeg tænker, at det ville være godt at skrive det i en mail fremfor på chatten, da hun har mulighed for at svare dig med det samme på chatten, og måske vil ’plage’ dig om, at I stadig kan have kontakt. Jeg forestiller mig, at det så kan blive svært for dig at holde fast i, at du ikke længere vil snakke med hende, da hun måske kan give dig dårlig samvittighed, hvis hun fx siger, at hun ikke har andre end dig, og at hun vil springe ud fra en bro eller noget andet igen. I en mail kan du skrive, at du afslutter Jeres kontakt, uden at hun kan svare med det samme. Jeg tænker, at det derfor vil være nemmere for dig, at holde fast i beslutningen om, at det skal være sådan. Hvis hun svarer dig pr. mail, eller bliver ved med at kontakte dig via chatten (eller den måde, I plejer at snakke sammen), kan du vælge slet ikke at åbne mailen, og bare slette den med det samme, eller du kan måske blokere hende, så hun ikke kan komme i kontakt med dig. Det lyder måske lidt hårdt, men det tror jeg, du er nødt til at være overfor denne her pige, da jeg tror, at hun vil blive ved med at kontakte dig, hvis du svarer hende – også selvom du svarer, at du ikke vil have kontakt – og ’plage’ eller give dig dårlig samvittighed. Jeg tænker det er bedre, at afbryde kontakten én gang for alle. Og husk, at du gør det for at passe på dig selv.

Ligesom du har mulighed for at skrive, ringe og sms'e her til BørneTelefonen, er der også mulighed for at hun kan kontakte en børnetelefon i England. I England heddder det Childline, og den i England kan du se her: http://www.childline.org.uk/Pages/Home.aspx  Så hun kan få hjælp og støtte til det der er svært i hendes liv, og det skal hun have fra voksne som er i hendes land og bor tættere på hende - på den måde får hun den hjælp som hun har brug for og nogle voksne som passer på hende.

Jeg ved ikke om dine forældre ved at du skriver med pigen fra England, og hvordan du har det med det. Men det er vigtigt, at du taler med fx dine forældre eller andre voksne, som kan støtte dig i, at det er mest rigtigt at slutte med pigen. Både for din skyld, men også for at pigen kan få hjælp af voksne i England. Det kan være en stor lettelse, og samtidig kan tankerne om hende også fylde meget, hvis du ikke deler dem med nogen omkring dig.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker dig held og lykke med at få afsluttet kontakten til pigen. Jeg er sikker på, at du vil føle det som en stor lettelse, når du har fået det gjort.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.